6 years with Sophie


Soof, mijn lieve meisje,

Je zit op de vloer. Het tapijt om je heen is bezaaid met snippers, kartonnen dozen, een schaar, lijm en alle andere dingen die je nodig denkt te hebben voor je project. Je bent al meer dan een uur in opperste concentratie terwijl je uit wc-rolletjes dieren knutselt. Elke keer als er een af is kom je hem trots laten zien, om hem vervolgens weer mee terug te nemen. Er mist toch nog een vleugel, een staart, een pootje. Mijn lieve, perfectionistische creatieveling. Daar op de grond, ben je in je element. Je hersenen draaien overuren, op zoek naar oplossingen voor de problemen die je tegen komt. Af en toe pak je er een boek bij  om te controleren of je dieren er wel levensecht uit zien. Want waar zitten de vleugels ook al weer op een bijenlijfje? En waar zijn de ogen van een vlinder?

Als ik alles had klaar gezet, een voorbeeld had gegeven en je gevraagd had andere dieren te maken was je er in vijf minuten mee klaar geweest. Want zo gaat het met jou. Jij vindt het lastig als anderen zeggen wat je moet doen, wat je moet leren, wat je moet denken. Maar als iets je eigen idee is, uit je eigen interesse, berg je dan maar want dan heeft je leergierighied, doorzettingsvermogen en creativiteit geen grenzen. Daarom werkt thuisonderwijs zoals wij het doen ook zo goed voor jou. Geen van tevoren bepaalde lessen, geen vaste volgorde van leerstof, geen tijdsplan. Wel alle tijd voor creativiteit, onderzoek, spel en daardoor heel veel leren. En wat ben jij het laatste jaar gegroeid. Je leest, je schrijft je eigen verhaaltjes, je kan hele spreekbeurten houden over de ruimte, de continenten, geologie en vooral over eenden en je kan knutselen als de beste. In theorie wist ik al wel dat kinderen het beste leren op hun eigen tempo, in een omgeving met heel veel spel en gestuurd door hun eigen interesse. Maar om het voor mijn eigen ogen te zien gebeuren is een groot voorrecht en ik ben dankbaar dat we dit samen kunnen doen. Jij bent er ook wel blij mee. Laatst vertelde je dat je tot je 20e thuisonderwijs wil hebben. Daar moeten we het nog maar even over hebben ;-)

Samen met jou je verjaardag voorbereiden was al een feestje op zich. Als eerste maakte je een draaiboek waarin per uur stond wanneer we het huis moesten versieren, de cake moesten klaarmaken en onze feestkleren moesten aantrekken. Die strakke planning was ook wel nodig want je hoofd stroomde over met ideeen voor spelletjes en activiteiten. Je wilde graag dat het leuk was voor iedereen en dacht aan de kleinste details. Van strijkkralen maakte je een zes voor op je taart, met papier en een nietmachine maakte je party packs die je vulde met krijtjes, een zelfgeknutseld eendje en een snoepje en in plaats van ‘pin the tail on the donkey’ had je ‘pin the beak on the duck’ bedacht.
In deze gekke corona tijd konden we onmogelijk de cadeautjes krijgen die we zo graag wilden geven. Er kwam geen bezoek om dingen mee te nemen en ook de post werkt niet meer. Ik vond dat heel zielig voor je maar jij had er geen problemen mee. In plaats daarvan werkte je weken aan een doos met cadeautjes voor jezelf; ingepakte tekeningen, uitgeknipte eenden en oud speelgoed dat je gewoon weer ingepakt had. En je was oprecht dolgelukkig en tevreden toen je al die cadeaus die je jezelf gegeven had uitpakte. Ik moest heel hard met mijn ogen knipperen om niet in huilen uit te barsten. Later kon ik de tranen niet meer bedwingen. Tryson vroeg wat hij voor je verjaardag moest kopen en jij zei ‘je hoeft niets te kopen hoor, ik heb al zo veel speelgoed en ik heb echt niets nodig. Ik vind het gewoon leuk als je er bent.’ Ben je echt nog maar zes geworden? Ik kan leren van jouw tevredenheid en vermogen om het leven te vieren en daarbij zelf de slingers op te hangen.

Het is niet altijd alleen maar leuk en makkelijk met jou hoor. Onze karakters lijken op elkaar en daarom botsen ze ook. Hoewel ik het van mezelf herken vind ik het soms moeilijk om met je intense emoties om te gaan. Het spijt me ook als ik niet altijd het geduld heb dat je verdient, als ik je tekort doe omdat je de tijd nodig hebt die ik he niet altijd geef. Moeder zijn is niet niets, dat heb ik wel geleerd in de afgelopen 6 jaar. Het is uitdagender en moeilijker dan ik had verwacht. Nog nooit heb ik zo vaak aan mezelf getwijfeld, nog nooit heb ik zo vaak gedacht dat alle anderen iets beter kunnen dan ik. Nog nooit eerder werd ik gedwongen om te groeien, zonder weg te kunnen rennen of even pauze te kunnen nemen. Maar het is ook zo intens veel mooier dan ik ooit had kunnen hopen. Toen ik jou, zes jaar geleden, voor het eerst in mijn armen had; was ik op slag verliefd, maar ik had geen idee hoe die liefde zou groeien en hoe die liefde mij zou vormen. Moeder zijn van jou is een cadeautje waarvoor ik elke dag dankbaar ben. Lief meisje, ik bid dat je altijd weet hoe geliefd je bent. Dat je jezelf kan zien zoals wij je zien, dat je jezelf de tijd geeft die je nodig hebt om te groeien. En vooral ook dat je altijd mag weten dat je waardevol bent, niet omdat wij dat zeggen, maar omdat God dat zegt. Hij heeft een plan met jou en ik kan niet wachten om te zien waar dat je allemaal nog zal brengen. 

Liefs Mamma