4,5 years with Doris

Blij ei met je zelfontworpen halve taart.
Mijn lieve Door,
Je zegt zelf de hele dag dat je niet kan geloven dat je al vier-en-een-half bent en dat ben ik helemaal met je eens. Je bent nog altijd m’n kleine meisje met je lieve gezichtje, je heerlijke knuffels, je vrolijke onbezorgdheid en de zachtheid in alles wat je doet.
Maar je bent meer dan alleen maar klein en schattig. Ik ken niemand met zo’n groot hart als jij. Jij gunt een ander veel, bent dankbaar voor wat je krijgt en we zeggen vaak dat iedereen een Doortje nodig heeft in zijn leven om een beetje lucht en lichtheid te krijgen. Je bent ook een stoer ding. Zonder problemen en angst klim je op de hoge rotsen, langs smalle riggeltjes en steile heuvels. In zulke situaties ben je niet bang te krijgen. Als het om mensen gaat, is het een ander verhaal. Dan zit je liever dicht tegen me aan om even de kat uit de boom te kijken. Dat mag ook hoor, het is helemaal niet erg.
Stilletjes ga jij je weg, op je eigen tempo, op je eigen manier. Je hoeft dat niet af te dwingen met veel woorden en lawaai, want je hebt al geleerd dat je met kalme vastberadenheid veel gedaan krijgt. Zonder er veel lawaai bij te maken verwerf je nieuwe vaardigheden. Ik hoef je niets te leren. Als een spons, zuig je alles wat Sophie doet op om mij keer op keer te verbazen als je ineens nieuwe dingen kan. Sommetjes, letters schrijven, tekenen… je doet het netjes en precies zoals je eigenlijk alles netjes en precies doet. Een tegenpool van je zus en mij, maar het evenbeeld van je vader.
En over die vader van je, hij is je grote held. Elke ochtend voor hij weg gaat pluk je een paar bloemetjes voor in zijn auto en als hij terug komt, wordt hij begroet met de dikste knuffels. Hij is de prins in je verhalen, de timmerman die alles weer heel maakt en als hij je ‘s avonds bij het slapengaan een boek voorleest staar je hem met grote blauwe ogen verliefd aan. Ik hoop dat dat nog lekker lang zo gaat blijven.
Een poppenmoedertje ben je maar heel even geweest, je pop hebben we een jaar geleden al in Ruarwe achtergelaten, omdat je er toch niet naar omkeek. In de plaats van die pop zijn de dieren gekomen, en daar ben je gek op! De eenden, de kippen, de varkens en nu ook de konijntjes… het liefst loop je de hele dag met ze rond om ze te knuffelen en om ze de hoofdrol te geven in je fantasiespel. Als een van hen een beetje anders ademt of een gek geluidje maakt kom je gelijk naar me toe om te kijken of ze wel gezond zijn. Je improviseert ziekenhuisbedden uit handdoeken en verzorgt je dieren als een echte verpleegster tot ze weer gezond zijn. Als je later groot bent wil je dan ook in de dierentuin werken om er voor de eenden en andere vogels te zorgen.

Naast pappa is ook Sophie een van je favoriete personen. Als jullie samen spelen (bijna altijd) heeft Sophie graag de touwtjes in handen en meestal laat je dat gebeuren want je adoreert je grote zus. Jullie voelen elkaar haarfijn aan en kunnen uren samen spelen maar jullie weten elkaar ook het bloed onder de nagels vandaan te halen. Gelukkig gebeurt dat laatste veel minder vaak dan het eerste. Samen met haar ben je de hele dag in de weer en soms heb ik het gevoel dat jullie me helemaal niet nodig hebben. Ik kan met verbazing kijken hoe jullie opgaan in je spel. Hoe bij jullie de ene activiteit uit de andere voortvloeit met dezelfde vanzelfsprekendheid waarmee elke eb opgevolgt wordt door een vloed. Jullie verstaan elkaar zonder woorden en met jullie fantastie scheppen jullie werelden waarin jullie de hele dag kunnen doorbrengen. De band die jullie hebben is bijzonder en zonder elkaar zijn jullie maar half jezelf. Hoewel, dat geldt meer voor voor Sophie dan voor jou. In de morgen, als Sophie ligt te slapen, en jij zoals altijd al lang wakker bent, vind je het heerlijk om het rijk even alleen te hebben en ongestoord te kunnen spelen. 

Lief meisje, groei maar rustig verder, ontdek maar wie je mag zijn. Ik beloof je dat ik mijn best zal doen om je, ondanks je stille maniertjes, altijd te horen. Ik beloof je dat ik mijn best zal doen om je, ook als je geen aandacht, trekt altijd te zien. Je maakt onze wereld mooier en ik ben ervan overtuigd dat je in de toekomst ook de wereld van vele anderen mooier zal kleuren. Lief meisje, je bent een cadeautje en ik ben God elke dag dankbaar dat hij ons heeft uitgekozen om je ouders te mogen zijn.

Liefs Mamma