7 quick takes...



  1. Goeiemiddag. Het is heel erg warm (34 graden  en een hoge luchtvocchtigheid.) en ik zit binnen te zweten omdat het buiten niet echt uit te houden is. Ik heb mijn werk voor vandaag klaar en heb dus tijd voor een snelle blog. De warmte lijkt de meiden niet echt te deren want zij zijn ondertussen aan het dansen in hun tutus alsof hun leven er vanaf hangt.
  2. Diezelfde meiden hebben vanmorgen de kunstenaar uitgehangen bij hun lievelingsavontuur; artjamming. Dat is een kunststudio waar kinderen zo veel verf en kwasten kunnen gebruiken als ze maar denken nodig te hebben en waar de creatieve ontwikkeling het hoofddoel is. En die creatieve ontwikkeling is er zeker. Juf Fiona is een Montessori-juf die er streng op toeziet dat ouders het schildersdoek van hun kind niet teveel overnemen om het naar hun eigen hand te zetten, en dat is voor sommige ouders nog best lastig. Ik moet zeggen dat ik ook met lede ogen aanzag hoe Doris nadat ze een mooi doek gemaakt had ineens met wilde kwaststreken haar doek verfde waardoor het mooie kunstwerkje onder een dikke laag blauwe verf verdween. Maar het gaat om het proces en niet het product... toch? 
  3. Ondertussen voelt het alsof er hier een oorlog gaat aankomen, zo zijn sommige mensen aan het hamsteren. Grote waterflessen zijn niet meer te krijgen, ze verdwijnen uit de winkels voor ze goed en wel op de schappen staan. Een vriendin van mij was in de winkel terwijl een pallet met water binnen werd gebracht. Alle fatsoensnormen verdwenen terwijl mensen met de hulp van hun ellebogen hun eigen karretje zo vol mogelijk propten. Regentonnen zijn ook haast niet meer te kwijgen. Hartmut heeft er vorige week, na een hele dag aan de telefoon gehangen te hebben, een op de kop getikt. Gelukkig maar want de prijzen gaan eke dag aanzienlijk omhoog en het ziet er naar uit dat waterschaarste iets zal zijn waar we niet alleen nu mee te maken hebben maar waar de 'Capetonians" mee moeten leren leven omdat het nooit echt meer zal verdwijnen.  
  4. Met Sophie en Doris gaat het verder goed. Ze zijn beste vriendjes en zijn de hele dag in een groot rollenspel verdiept. Ik vroeg Sophie voor we uit d ebijbel gingen lezen of ze nog wist waar het verhaal van de vorige keer over ging. Sophie: "Ja, van de bruiloft waar de thee op was." Ik dnek dat er vele conservatieve christenen zijn die graag hadden gezien dat dat de versie was ;-) Sophie ging ook jufje spelen voor Doris (want daar weet dit kind dat nog nooit op een school geweest is natuurlijk alles van.). "Wat mensen storm noemen hangt af van het land waar ze in wonen. Als ze in een land wonen waar nooit storm is noemen ze een klein beetje wind al een storm maar als er heel vaak storm is noemen ze het pas storm als de wind je omgooit. En in Kenia bijvoorbeeld stormt het zo vaak dat ze het pas storm noemen als het ook sneeuwt enzo." Doris zat het allemaal braaf een te horen terwijl ik me afvroeg op welk punt ik moet ingrijpen om te voorkomen dat Doris een heel vreemd idee van de wereld gaat krijgen. 
  5. We hebben bezoek uit Duitsland en samen met hen hebben we dit weekend een paar dingen van onze "bucketlist" afgewerkt; de dingen die we nog willen doen voor we weg gaan uit Kaapstad. Zo hebben we een paar wijnfarms bezocht en heerlijke wijn geproeft en Elephant's Eye beklommen.
  6. Ik heb een nieuwe lens gekocht. Een groothoek lens en ik ben er vollop mee aan het experimenteren, Het is even wennen en ik voel me weer een echte beginneling maar het is ook heel erg leuk. Bij deze blog een paar foto's die ik hiermee gemaakt heb.
  7. Ik ga koken. Pasta met tomatenroomsaus. Lekke rgemakkelijk want we hebben straks een vergadering bij ons thuis. Een van de laatste keren denk ik. Het zal ook steeds lastiger worden want het huis wordt steeds leger. Onze hoeveelheid serviesgoed is al gehalveerd en vanmorgen ben ik begonnen met het uitpakken van de boekenkast. Het huis wordt steeds ongezelliger en de verhuizing steeds echter. Fijne week!