7 quick takes...

In het nieuwe museum.


  1. Goeiemorgen! We zijn er nog wel hoor. Ik had een weekje valsgespeeld en niets geschreven want vorige week was niet een echte maandag voor ons. We waren en dagje vrij omdat er op zondag een feestdag was. En omdat Zuid Afrikanen geen enkele feestdag willen missen ben je op zaandag vrij als de dag op een zondag viel. Reuze handig.
  2. Het was de dag van het culturele erfgoed en samen met alle leiders uit de kerk hadden we een diner waar iedereen iet suit zijn eigen cultuur meebracht. Onze kerk is nogal multicultureel en dat was goed te merken aan de aanwezige gerechten. Ik had voor Hartmut zwiebelkuchen gemaakt (heel erg lekker!http://www.chefkoch.de/rezepte/1243811229272585/Schwaebischer-Zwiebelkuchen.html)  en om Nederland goed te promoten had ik stroopwafels gebakken. Ik had nog een beetje deeg over gelaten zodat de mensen het zelf ook konden proberen en dat was een groot succes. 
  3. Het afgelopen weekend was aardig rustig. Zaterdagmorgen had ik een "Peter Rabbit" avontuur georganiseerd waar de meiden, samen met 13 andere kinderen gingen luisteren naar het verhaal van Peter Rabbit. Daarna gingen we het eten uit het boekje proeven en een grote groentetuin in om de verschillende soorten groenten op te zoeken en gelijk te leren hoe dat nu allemaal groeit. Leuk!
  4.  Er is een nieuw museum geopend in Kaapstad. het is het grootste museum ter wereld voor moderne Afrikaanse kunst en het is gevestigd in een oude graansilo die helemaal is omgebouwd tot een prachtig modern gebouw waar nog veel oude elementen van de graansilos terug te vinden zijn. Het is veel te groot om in 1 bezoek alles te zien dus we hebben gelijk maar een jaarkaart voor gehaald. (het scheelt ook dat die jaarkaart er al na 2 bezoeken uit is.) Een museum als dit is zo belangrijk! De directeur zei bij de opening: "het verhaal van Afrika is al voor veel te lang door anderen verteld. Nu is het tijd dat wij het script zelf gaan schrijven". En daar heeft hij helemaal gelijk aan. Het verhaal van Afrika gaat over AIDS, over honger en over corruptie. Het gaat over oorlogen en over armoede. En als het verhaal over kunst gaat gaat het over de olifantjes en schilderijen die je op elke markt kan kopen zodat elke tourist het als souvenir mee naar huis kan nemen. Maar het gaat nooit over vaardige, creatieve mensen die prachtige dingen maken. Dit museum hoopt een rol te kunnen spelen in het doorbreken van dat verhaal en het eerste bezoek was al veelbelovend. 
  5. Twee van mijn broertjes beginnen vandaag aan een nieuwe baan en ik ben zo trots op ze. Het is voor allebei niet de eerste baan maar een grote en nieuwe stap in hun carrière. beide broers komen in December hier op bezoek dus dan zullen we alles kunnen horen. (daarvoor ook wel, via whatsapp enzo, maar live verhalen zijn wel zo leuk.)
  6. We gaan zo naar een leuk avontuur. Een "tea party" rond het boek "The Tiger who came to tea." Een grappig boek, en dat de hoofdpersoon Sophie heet maakt het natuurlijk alleen maar leuker. Avonturen waarin we boeken tot leven brengen vind ik een van de leukste avonturen. De grens tussen de verbeelding en de werkelijkheid vervaagd dan en dat is geweldig! (Het uploaden van de foto's duurde lang dus we zijn ondertussen al weer terug. Het was ontzettend leuk!)
  7. Ik ga me aankleden. De meiden hoef ik niet meer aan te kleden want dat hebben ze zelf al gedaan. je hoeft niet te raden wat ze aangetrokken hebben. Rokjes, tutu's en jurken zijn volgens hen altijd beter dan broeken en t-shirts ;-).