7 quick takes...

Vissen kijken in een interactief kunstwerk.

  1. Goeiemorgen! De eerste week van April. Hoe kan het nu dat het eerste kwartaal van 2017 voorbijgevlogen is zonder dat ik het doorhad? Het is wel duidelijk dat de tijd niet heeft stil gestaan. Het wordt vroeger donker en later licht, de nachten zijn weer koud, de ochtenden fris. De herfst is mijn favouriete seizoen in Kaapstad. De winter is nat, de zomer erg warm. Het voorjaar gaat meestal ongemerkt voorbij omdat de meeste bomen het hele jaar door groen zijn en er ook altijd wel bloemenin bloei staan. Maar dan heb je de herfst, de koningin van de seizoenen, die de door bomen omlijnde straten goud kleurt, de wijngaarden veranderd in zeeen van rood en geel, de heerlijke dagen die niet te warm en niet te koud zijn... ik ben fan!
  2. Het is een typische maandagmorgen. Ik heb de meeste chaos van het weekend weer een plekje gegeven, de was draait, Doris is aan het kleuren en Sophie zingt het alfabet-liedje op het allerhoogste volume terwijl ze 'verjaardagje' speelt. We gaan zo naar Kirstenbosch met wat andere moeders en hun kinderen. De meiden lekker laten rennen, klimmen en spelen zodat ze goed slapen en ik tijd heb om te werken ;-)/
  3.  Wat was het een heerlijk weekend. Zaterdagmorgen hebben we lekker samen uitgebreid ontbeten. Hartmut wilde wat leuks doen met alleen Sophie en Sophie had gekozen voor het aquarium. Een goede keuze want Doris en ik konden mooi meerijden om bij het waterfront, waar het aquarium is, lekker te spelen bij de vele speeltuintjes, zeehonden te zoeken die altijd wel in de haven rondzwemmen en even in de winkels te kijken voor wat dingen die we nodig hadden. Gisteren was ook al zo'n leuke dag. Eerst naar de kerk en daarna naar een wijnboerderij waar een heel groot openluchtconcert was. Het was een perfecte dag om buiten te zijn, niet te warm, niet te koud, onze kinderen en die van vrienden speelden heerlijk samen en we konden lekker ontspannen en luisteren naar de fijne muziek van Matthew Mole (google maar eens, heerlijke deuntjes)
  4. Ons weekend was heerlijk maar werd wel steeds overschaduwd door een donkere wolk die over Zuid Afrika trekt. President Zuma heeft al vaker domme dingen gedaan maar de afgelopen week heeft hij het wel heel bont gemaakt. Zonder instemming van het ANC (zijn partij) heeft hij 9 ministers, waaronder de belangrijke en zeer betrouwbare minister van financien, ontslagen. Het waren vooral mensen die een mening hadden over dingen waar Zuma het niet altijd mee eens was. Op hun positie heeft hij nu ja-knikkers en meelopers neergezet die hem geen strobreed in de weg zullen leggen terwijl hij zijn zakken vult en de economie en daarmee het land in grote problemen brengt. Hij zei dat hij het vooral deed om verjonging in zijn kabinet te krijgen en om radicale economische vernieuwingen te bewerkstelligen om beter voor de armsten te kunnen zorgen, maar gek genoeg mag de minister die er onlangs door ernstige nalatigheid bijna voor zorgde dat de uitkeringen van de staat (aan de armsten) niet uitbetaald werden gewoon op haar post blijven. Ook is de jongste nieuw aangestelde minister 46, misschien niet stokoud maar ook niet meer echt jong te noemen. Zuid Afrika heeft geen president meer maar een dictator. In een protest wordt iedereen opgeroepen om vandaag zwart te dragen (wat ik dus ook doe, hoewel het allemaal zo hopeloos ingewikkeld is omdat je als blanke nooit een politiek statement kan maken zonder de vraag te krijgen of je wel echt solidair bent met de arme zwarte bevolking). Ook worden via social media en whatsapp oproepen verspreid om vrijdag mee te doen aan een 'National Shutdown'. Iedereen staakt en overal zijn protesten om de stem van de mensen te laten horen. Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Helpt het een land om de economie een dagje helemaal stil te zetten? Bovendien draaien protesten in ZA vrijwel altijd uit op plunderingen, brandstichtingen en heel veel geweld. Zuma heeft ook al vaak laten merken dan hij slecht kan luisteren naar 'de stem van het volk'. Ik weet niet wat wel een goede strategie zou zijn maar bid vooral om kracht en wijsheid voor iedereen die er mee te maken heeft. 
  5. Lastig om nu nog wat 'gewone en leuke' dingen te schrijven maar ik doe mijn best. Vrijdag zijn we naar 'the national gallery' geweest met Adventure Clubs. Er was een tentoonstelling over gezichten en de kinderen kregen een werkblad met opdrachten om ze te helpen beter naar de kunst te kijken. Het was erg leuk opgezet en zefs Sophie kon al heel leuk meedoen en vond het geweldig! Het leukste was natuurlijk de interactieve kunst in het atrium van het museum. Met gele touwen, netten en trampolines was dat omgetoverd tot een soort artistieke speeltuin. Geweldig!
  6. De wasmachine piept dat hij klaar is en de meiden hebben mijn aandacht nodig. Ik wens jullie allemaal een fijne week!
  7. Ik had me vergist en maar 6 stukjes geschreven. Maar toen ik daar achter kwam was ik al te druk met andere dingen om een laatste stukje te schrijven. Mijn dag is voorbij gevlogen en nu is het 11 uur 's avonds. Ik heb de hele avond zitten werken voor Adventure Clubs en Hartmut zit naast me te typen aan een wetenschappelijk paper dat hij schrijft voor een conferentie. Ik wil zo gaan slapen dus nog even snel dit blogje afmaken en dan naar bed.
Sophie en haar vriendinnetjes.

Doris de poppenmoeder

Helemaal moe na het concert.

Kinderfeestjes zijn georganiseerde chaos. 

Lekker spetteren

'Deze schoenen zijn mijn lievelings!'

Herfstblaadjes! 'Maar waarom zijn er geen paarse en roze?'


Leren over 'gezichten in schilderijen'.

Een trampoline IN een kunstwerk. Topidee!