7 quick takes...



  1. Goeiemorgen! Maandagmorgen en dus tijd voor een berichtje van onze kant. Doris slaapt en Sophie is, zoals gewoonlijk, aan het spelen. Ze heeft net haar treintjes naar bed gebracht en is nu haar worteltje borstvoeding aan het geven. Heerlijk zo'n kind met een grenzenloze fantasie. Doris leert trouwens snel van haar, vanmorgen was ze boeken aan het onderstoppen in haar poppenbed.
  2. We hebben geen water. Gisteravond stond ineens de hele straat blank nadat een grote waterpijp gebarsten was. Een groot avontuur voor de meiden die door al het zand (uit de scheuren in de weg) en het water hun straat ineens zagen veranderen in een strand. Wij vonden het wat minder leuk. Door de grote droogte hebben we al maanden waterrestricties en worden we steeds opgeroepen om zo zuinig mogelijk aan te doen en ineens zagen we nu liters kostbaar drinkwater voor onze deur wegstromen. We hebben dus emmers gepakt en zijn als een gek de hele tuin gaan bewateren met het riviertje dat voorbij stroomde, daarna hebben we alle emmers, teiltjes en bakken die we hebben gevuld met water zodat we ook de komende dagen nog kunnen bewateren. Na een hele tijd kwamen de mensen van de gemeente om het water af te sluiten maar omdat het Zondagavond was kon er niets meer gedaan worden. Nu hopen dat het snel gerepareerd is want helemaal geen water uit de kraan is toch wel lastig. In de weg is nu een krater van een paar meter doorsnede geslagen, ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor die weer gemaakt is. 
  3.  Omdat we geen water hebben hoef ik geen was aan te zetten, en koken gaat ook niet echt (ik weet niet wanneer we weer water hebben en zonder water kan ik de zooi nadien niet opruimen) dus ik denk dat we maar iets uit de vriezer gaan eten vanavond. Ik heb altijd een paar maaltijden achter de hand dus dat is geen probleem. 
  4. Wat is de week en vooral het weekend weer snel voorbij gegaan. Het jaar is weer volop begonnen en na de heerlijke vakantie (waar we vaak aan terug denken) is het ook weer fijn om ons gewone dagelijkse leventje te leven. Dit weekend hebben we veel tijd met vrienden doorgebracht, Zaterdagmorgen eerst naar een Duits voorleesuurtje in de Duitse boekenwinkel, daarna meelopen met de Sister March (waarover later meer) en scherp indisch eten in ons favoriete goedkope restaurant. De meiden vinden scherp eten gelukkig ook lekker dus we aten allemaal onze buiken vol. 's Avonds nog even naar 'de hel' waar we vorig jaar heel veel bramen vonden. Helaas hadden we dit jaar niet zo veel geluk. Door de droogte groeide er bijna niets. Gisteren zijn we uiteraard naar de kerk geweest waarna we een lunch hadden met de kerkleiders. 's avonds gingen we braaien bij vrienden. Zij hebben een zwembad in hun huis dus onze waterratjes konden weer even lekker zwemmen wat ze erg leuk vonden. 
  5. De laatste tijd kan ik me erg boos en verdrietig maken over wat er in de wereldwijde politiek maar ook de samenleving allemaal gebeurt. Zo erg dat we het nodig vonden om mee te lopen met de Kaapstadse 'Sistermarch', in solidariteit met de Women's march die gehouden werd in Washington om op een vreedzame manier te protesteren tegen de schendingen van mensenrechten in het algemeen en vrouwenrechten in het bijzonder met als extra aanleiding het begin van het presidentschap van Trump, die met het schenden van al die rechten soms weinig problemen lijkt te hebben. Ik snap dat dat meelopen door sommigen niet helemaal begrepen zal worden, waarschijnlijk vooral vanwege het standpunt rond abortus dat de meeste feministen hebbem, maar ik geloof dat de schendingen van rechten van anderen, en het creeeren van een platform waar het uispreken van haat tegenover iedereen die, op welke manier dan ook, anders is dan jij gevaarlijk genoeg is om tegen te protesteren. Bovendien maakt het  feit dat er pro-abortus mensen deel uitmaakten van het protest het geen pro-abortus protest. Het was mooi, er werd gezomgen, er werden gedichten voorgelezen en er was verbroedring (verzustering) onder de vele mensen die op de oppervlakte allemaal heel verschillend waren maar vanbinnen streden voor hetzelfde. 
  6. Morgen moet ik mijn presentatie over ons 'Microbiome' waarvoor ik vorig jaar het land door vloog nog een keer geven. Deze keer gewoon in Kaapstad dus logistiek is het geen probleem. IIk hoop dat ik alles nog een beetje weet want ik heb niet zo veel voorbereidingstijd doordat mijn baas het eenbeetje vergeten was en ik het dus niet wist.
  7. Goed, wij gaan weg naar een 'adventure'. Dieren knutselen uit stenen die we op het strand vinden. Fijne week!



    Kijken bij het water.