7 quick takes

Sinterklaas een handje geven is wel erg spannend!

  1. Het is 20 over 6, Hartmut is met Doris aan het ontbijten en maakt zich klaas voor zijn werk. Sophie slaapt nog. Normaal doe ik dat ook nog rond deze tijd maar ik kon niet slapen dus dan kan ik mijn tijd maar beter nuttig besteden en een blogje schrijven.
  2. Wat een weekend. We hebben genoeg feestjes gehad voor de hele maand December. Vrijdagavond een levende kerststal waar alle kinderen verkleed mochten komen als een karakter uit het kerstverhaal. Sophie was een wijze uit het Oosten en Doris was een schaap. Zaterdagochtend hadden we het verjaardagsfeestje van Doris en 's avonds Hartmuts eindejaarsfeest. Zondagochtend hadden we kinderkerstfeest bij de kerk en gelijk daarna Sinterklaas bij de Nederlandse school en toen 's Avonds nog Sinterklaas met zijn viertjes. Het was allemaal leuk maar ik ben ook wel blij dat het weekend weer voorbij is. Rust!
  3. Alle kerstdingen zijn hier zo vroeg omdat de schoolvakanties deze week beginnen en veel mensen met Kerst weg zijn. Zomervakantie! Wij gaan de dag na Kerst weg en kunnen niet wachten. 
  4. De verjaardag van Doris was erg leuk. Ik kan me niet voorstellen dat ze al een jaar is, en daar schreef ik gisteren een blog over. Als zomerbaby moet je verjaardag natuurlijk een 'ijsjesthema' hebben. We hadden een taart met een ijsje er op, zelfontworpen ijsjesslingers en we maakten in onze ijsmachine yoghurtijs met aardbeien. Wat een succes! Toen Hartmut een aantal jaar geleden in de VS was heeft hij de machine meegenomen, het is een houten emmer met een cilinder er in. De emmer vul je met ijsklontjes, de dingen waarmee je ijs wil maken doe je in de cilinder en dan moet je hem aanzwengelen. Een half uur later heb je het meest heerlijke ijs. 
  5. Sinterklaas was fantastisch. Toen ik een paar weken geleden ontdekte dat er bij de Nederlandse school een echte sinterklaas komt maakte mijn hart een sprongetje. Op die manier konden de meiden toch iets mee krijgen van iets dat zo Nederlands is. (Het was bij een prachtige villa, vast vergelijkbaar met het huis van Sinterklaas in Spanje ;-)) Bij aankomst konden we stiekem zonder dat de meiden het zagen een cadeautje in de grote zak stoppen en daarna konden we eerst lekker zwemmen en picknicken. Grappig hoor, al die Nederlands sprekende kinderen in zwemkleren en met een pietenmuts of mijter op. Sophie had van te voren grote verhalen over wat ze Sinterklaas allemaal zou vertellen maar toen ze hem eenmaal zag vond ze hem vooral heel groot en heel spannend. De pietjes vond ze wel heel erg leuk, want die geven pepernootjes. 'S avonds vierden we het thuis nog met zijn vieren met nog meer cadeautjes en gedichten. Doris had het hele weekend natuurlijk al heel wat training gehad in hoe je een cadeautje moet uitpakken en de meiden genoten. Alle cadeautjes die we  sinterklaas voor ze gemaakt had werden met dankbaarheid ontvangen en ik kan niet wachten om te zien wat voor mooie creaties ze gaan maken op de schildersezel en wat voor educatieve spelletjes we allemaal gaan spelen met de pittenzakken. (Lopen met een pittenzak op je hoofd en ze in een bakje gooien om te leren mikken waren al een succes.)
  6. Ik besefte me ineens dat dit eerste weekend in December vanaf nu een van de drukste, maar ook een van de moeilijkste weekenden gaat zijn. De verjaardag van Doris en de verjaardag van Sinterklaas zijn op zich heel erg leuk, maar maken ook dat ik familie (en Nederland) mis. Voor het feestje van Doris begon had ik het even moeilijk, een paar families zeiden op het laatste moment af en ik vroeg me af waar we het allemaal voor deden. We zijn dankbaar voor alle mensen die we hier om ons heen verzameld hebben maar het zou zo veel leuker zijn als er gewoon opa's en oma's en trotse ooms en tantes waren. En wat Sinterklaas betreft, ik vind het leuk en ook belangrijk om de meiden een stuk van hun culturele Nederlandse erfgoed mee te geven, maar het is zo veel gemakkelijker als je gewoon naar de winkel kan gaan om een zak pepernoten of een rol sinterklaasinpakpapier te kopen.   
  7. Genoeg geklaagd. Hartmut is ondertussen vertrokken.Sophie slaapt nog steeds en Doris zit naast me op het bed mijn portemonnee uit te pakken. Ik ga me even aankleden en klaarmaken voor de dag. Fijne week! 
Zo'n taart helemaal voorjou alleen is ook wel een beetje eng ;-) gelukkig hielp iedereen met opeten.

Er waren kilo's pepernoten ingevlogen!

En dit doen Zuid Afrikaanse pietjes ;-)



En dan nu, kerstsfeer. Het cadeau van de wijze uit het oosten was een in Aluminium verpakte waterfles. Sophie vond het reuze grappig. 'het is een nepcadeau he, en niemand weet dat het eigenlijk gewoon mijn fles is!' Het schaap had ondertussen haar oren van haar hoofd getrokken  want, anders dan haar grote zus, kon het het schaapje niets schelen dat haar moeder een meer uitgebreid kostuum in gedachten had.