7 quick takes...

Mijn allereigenste rups en vlinder..


  1. Hoera! Het is weer Maandag, en dus tijd voor een blog. Doris ligt op bed voor haar eerste dutje, de was staat aan, de slaapkamer is al opgeruimd en Sophie is de auto aan het 'wassen' nadat alles wat in haar 'winkeltje' lag verkocht was aan een voorbij rijdende koning. Na eden maand vol presentaties maar ook heel veel vergaderingen lijken we nu in een beetje rustiger vaarwater te komen. Helemaal niet erg om even op adem te kunnen komen. Er staat de komende week niet al te veel op de planning en daar gaan we lekker van genieten. 
  2. We hebben wel een onwijs druk weekend achter de rug gehad, maar leuk druk dus dat is niet erg. Vrijdagavond begon bij een fijne markt waar we met vrienden wat gingen eten, altijd leuk! Zaterdagochtend hadden we een gecombineerd verjaardagsfeestje van twee vriendinnetjes van Sophie die drie werden. (pff, dan voel ik me ineens zo oud, dat ze geboren werden voelt als gisteren en nu zijn het al weer hele dametjes.)  Zaterdagmiddag hadden we ons jaarlijkse halloweenfeestje bij Amerikaanse vrienden. Appelduiken in het water, Donut (koek)happen, heel veel lekker eten en uiteraard verkleedkleren. Het was weer leuk! Sophie wilde heel graag als 'rupsje nooitgenoeg'. Uiteraard kon ik zo'n pak in de winkel niet kopen en tot mijn verbazing kon ik online niet echt goede patronen vinden. Daarom ben ik zelf maar aan het ontwerpen gegaan en ik ben blij met het resultaat. Sophie ook! Ik was bang dat ze het niet aan zou willen maar het tegendeel bleek waar. Ze heeft er de hele dag in rondgelopen en had het het liefste helemaal niet uitgetrokken. Om het plaatje (of het boek) compleet te maken was Doris verkleed als vlinder, Hartmut als blaadje en ik als appel. Sophie vond het geweldig!
  3. Gisteren zijn we naar 'open streets' geweest. Het was een soort straatspeeldag die georganiseerd was in Langa, een van de oudste en armste townships van Kaapstad. Wat een geweldige ervaring! Een multiculturele mengelmoes van mensen en vooral heel veel kinderen die op straat speelden, fietsten, stoepkrijtten, en boekjes lazen. Mensen die dansten, meededen met een openbare yogales en overal kleine kraampjes met eten. Het was erg gezellig en ook goed om eens door een wijk te lopen waar niet komt als je er niets te zoeken hebt. We genoten van de geuren van vlees op de braai (het zien van de typische schapenkoppen op die braai was wat minder smakelijk), raakten ontroerd door de passie en kracht van Afrikaanse dansers en onze blonde meiden waren, nog meer dan anders, een kleine attractie. 
  4. Afgelopen week heb ik een eerste hulp cursus met en voor kinderen gedaan. Al een tijdje bekroop me soms een gevoel van 'wat moet ik doen als iets heel erg verkeerd gaat, als ze zich verslikken of als ze stoppen met ademen'. Ik ben blij dat ik de dingen die ik eigenlijk wel wist (als verloskundige leer je ook wel wat) even kon opfrissen en ik voel me weer wat zekerder als ik iemand zou moeten reanimeren. De cursus was echt voor ouders met kleine kinderen en terwijl wij belangrijke theorie leerden leerden de kinderen alles over wat je moet doen in een noodgeval. Hoe je de ambulance moet bellen, wat je dan moet zeggen en waarom het zo belangrijk is dat je je adres uit je hoofd weet. Dat zijn ook het soort dingen die we met Sophie vaak (in het engels) oefenen. Wat ze moet zeggen als ze ons kwijt is, waar ze woont, hoe wij heten. Je hoopt dat ze het nooit nodig heeft maar als we wel in zo'n situatie komen kan het alleen maar van pas komen. 
  5. In Nederland is de wintertijd in gegaan en dat betekent dat we hier steeds meer richting de zomer gaan. En dat is te merken, we dragen steeds minder vaak schoenen, jassen en truien, spelen hele dagen buiten en het is 's avonds langer licht. De eerste muggen zijn gesignaleerd en ook de eerste kakkerlakken, die elke zomer een ware plaag vormen, komen weer binnen (ieks). 
  6. Tijdens warme zomerdagen is het heerlijk om met de tuinslang te spelen en eindeloos te kliederen met water. Dat zal dit jaar niet mogen want we moeten zo veel mogelijk water besparen. Er was vorig jaar al grote droogte en de dammen met drinkwater waren al erg leeg, er was gehoopt dat de winter veel regen zou brengen maar we kregen een heel milde en droge winter met als gevolg dat het waterpijl door het hele land nu alarmerend laag is en dat aan het begin van de zomer waarin doorgaans niet veel regen valt. De waterprijzen zijn al omhoog gegaan om gebruik te ontmoedigen en als je betrapt wordt op het bewateren van je gras overgad of het gebruik van de waterslang om bijvoorbeeld de auto te wassen kan je een flinke boete krijgen.
  7. Goed, ik ga wat anders doen. De voorraadkasten zijn behoorlijk leeg dus we gaan een rondje langs onze favoriete winkels doen. Eerst naar de Indier om kruiden, linzen en bonen in te slaan, dan naar de bakwinkel om bloem en havermout in grote verpakkingen te kopen en daarna naar de groentewinkel om kilo's groente te kopen die ik dan vanmiddag in stukjes kan snijden en in kan vriezen zodat ik er niet zo veel werk meer aan heb als ik moet koken. Fijne week!
Donut happen

Net zo gek op ijs als haar vader. En: een tweede kind groeit op voor galg en rad. Sophie kreeg echt nog geen hapjes ijs toen ze zo oud was!
.

Hartmut nog in zijn motorpak want we ontmoeten elkaar halverwege zijn werk en ons huis voor een lekker ijsje.

Waterratje

Waterratje nummer 2. Denken dat haar kleren droog zullen blijven als we naar een park gaan is een slecht idee.