7 quick takes...



  1. Goeiemorgen! Al weer zo'n week die voorbij gevlogen is. Ik moet mijn agenda er maar even bijpakken om te kijken wat we allemaal gedaan hebben want voor mijn gevoel heb ik gisteren nog een blog geschreven en kan het dus onmogelijk al weer Maandag zijn!
  2. Het weekend leek superdruk te worden maar viel uiteindelijk wel mee. We hadden veel tijd met en voor elkaar en konden allemaal lekker uitrusten van een drukke week. Vrijdagavond had ik een vrouwenavond bij de kerk, zaterdagmorgen ginegn we met Adventure Clubs naar het luchtmacht museum. In een grote hangar stonden allemaal oude legerhelicopters en vliegtuigen waar je ook in kon. Ik weet niet wie het leuker vonden, de kinderen of hun vaders. 'S middags hadden we een verjaardagsfeestje van een vriendje van Doris en Sophie. Gisteren zijn we zoals altijd eerst naar de kerk geweest, daarna hadden we onze gastenlunch die we eens in de 6 weken houden voor nieuwe mensen in de kerk. Deze keer was het een heel gezellige groep dus dat was leuk. Daarna sliepen de meiden nog en konden wij even opruimen. Toen ze wakker werden gingen we lekker degelijk een zondagmiddagboswandeling doen. Heerlijk!
  3. Zuid Afrika is de laatste weken waarschijnlijk wel eens in het nieuws geweest vanwege gewelddadige studentenprotesten. Voor diegenen die zich zorgen maken; nee, wij hebben daar geen 'last' van. Behalve dat mijn facebook vol staat met meningen over dit onderwerp, maar als ik dat wil kan ik dat negeren. Maar dat wil ik niet want daarvoor is het veel te belangrijk. Als je oppervlakkig kijkt lijkt het er op dat het vooral gaat om het feit dat studenten gratis naar de universiteit willen en net zo lang doorgaan met hun vernielingen op de campussen totdat ze hun zin krijgen. En als dat het enige is wat je weet en leest kan ik me voorstellen dat je het heel dom en kortzichtig vindt. Maar als je dieper durft te graven kom je erachter dat het gaat om veel meer dan alleen dat onderwijs. Jaren van frustratie komt nu naar buiten. Frustratie over de regering, over de armoede, over het feit dat meer dan 20 jaar naar de afschaffing van apartheid nog maar zo weinig veranderd is, over corruptie en over een regering die veel beloofde maar niets doet. Dan vraag je je natuurlijk af want president Zuma daar van vindt. Goede vraag.. dat vragen we ons namelijk allemaal af. Want in de afgelopen drie weken vol rellen, vernielingen en heel veel meningen van alle kanten heeft Meneer Zuma nog geen woord aan dit onderwerp vuil gemaakt. Sterker nog, hij ging gewoon op staatsbezoek naar Kenia.  Zuid Afrika heeft een revolutie nodig, een grote krandenkop dit weekend zei:"Lead or leave Mr President!" En dat is de beste samenvatting van dit probleem en van veel problemen in Zuid Afrika. De regering regeert niet, en dan kunnen ze maar beter plaats maken voor iemand anders. 
  4. Vaak heb ik een beetje medelijden met Doris. Ze krijgt niet de kans om rustig haar praatkunsten te ontwikkelen omdat haar zus haar voortdurend verbetert. Doris zit bij mij op schoot en brabbelt 'mamma, mamma'. Sophie: 'Je zit toch al bij mamma, dan hoef je haar toch niet te roepen?' Doris ziet een koe en zegt: 'tatata'. Sophie: 'Een koe zegt geen tatata, een koe zegt 'moooeeeeee'. Daarna kijkt ze mij aan en ze rolt met haar ogen: 'Doris weet echt niet veel he mamma?'. 
  5. Vanmorgen was Sophie haar pap aan het eten: 'mamma, ik wil een nieuwe regel maken. Als je grote honger hebt mag je met je handen eten want dat gaat sneller. Als je kleine honger hebt moet je met een lepel eten'. Veel mensen zijn onaanspreekbaar voor ze hun koffie gehad hebben in de morgen. Onze meiden worden pas echt wakker als ze een flink bord havermoutpap achter de kiezen hebben. Vooral Sophie is niet erg gezellig als ze net wakker is maar als haar papbord leger begint te raken krijgt ze steeds meer praatjes. 
  6. Al dat gereis van de afgelopen weken is heel leuk en uitdagend  maar ik ben ook wel blij dat deze week de laatste keer is. Om kwart over 4 op staan om op tijd op het vliegveld te zijn, de hele dag moeten haasten om geen taxi's en vluchten te missen, contact houden met de oppas of alles goed gaat met de meiden en dan tussendoor nog even een twee uur durende presentatie geven is niet voor watjes. (ik schrijf dit ook vooral voor mezelf. Als ik over een paar weken mijn gewone leventje saai vind en verlang naar reizen en actie moet ik dit maar even terug lezen.)
  7. Ik stop er weer mee. Ik wil snel wat zooi van het weekend opruimen en dan wat snacks, handdoeken en extra kleren in een tas pakken en dan met de meiden de auto in. We gaan met Adventure Clubs op zoek naar padden en kikkerdril in een meertje in een park en aangezien er uiteraard water zal zijn weet ik al bijna zeker dat die handdoeken en extra kleren nodig zullen zijn voor mijn meiden. Fijne week!