7 quick takes

Sophie weet het zeker; nog nooit was iemand zo grappig als haar. 

  1. Goeiemorgen! Maandagmorgen en tijd voor een nieuwe blogje. De luierwas draait, de snert voor vanavond staat op het fornuis te pruttelen, de meeste zooi van het weekend is opgeruimd en we zijn weer helemaal klaar voor een nieuwe week. De meiden zijn lekker aan het spelen dus nu kan ik even een blog schrijven zodat jullie nu, en wij later kunnen lezen wat we allemaal doen en gedaan hebben.
  2. Zometeen gaan we met 'adventure clubs' naar Kirstenbosch. Adventure clubs is een app waarop moeders zelf 'avonturen' voor hun kinderen kunnen organiseren m daarna anderen die ook deel zijn van de app uit te kunnen nodigen. De avonturen kunnen van alles zijn, soms is het echt educatief, soms ook gewoon alleen maar leuk (maar volgens mij is voor een kind alles educatief). Het kan te maken hebben met natuur, kunst, muziek, koken, geschiedenis, sport... van alles, echt heel leuk! Ik probeer zo elke week iets te gaan doen en ben al op heel wat interessante plekjes geweest die ik zelf niet gevonden had en heb ook al heel veel leuke moeders leren kennen.
  3. Zo zijn we vrijdag met een boor rond een vogeleiland gevaren. Het is middenin een nieuwe wijk waar de afgelopen paar jaar vele kantoorpanden uit de grond zijn gestampt. Ik was dus erg verbaasd om ook nog echt allemaal vogels te zien. Sophie vond de boot ontzettend interessant en het feit dat we daarna even langs gingen bij Hartmut op zijn werk (hij werkt in een van die nieuwe kantoorpanden) was natuurlijk ook erg leuk. Hoewel, volgens mij viel het voor Sophie een beetje tegen. Van tevoren vertelde ze me dat we gingen kijken waar pappa ging bouwen, want dat doet hij volgens haar. Toen ik in de auto terug vroeg hoe ze het vond om bij pappa op het werk te kijken zei ze:'Pappa niet werke, pappa alleen maar prate met almaal mense'.
  4. De afgelopen week was een rustige heel normale week. Er stond niets echt bijzonders op het programma en dat is vaak best wel fijn. Het weekend was daarentegen vol met allemaal sociale dingen. Vrijdagavond hadden we een kaas en wijn avond bij ons thuis georganiseerd met een paar vrienden.Zaterdag was er natuurlijk hardlopen en voetballen en daarna hadden we de verjaardag van Gabriel, het zoontje van een vriendin, hij werd een en dat moest natuurlijk ook gevierd worden met een gezellig feestje. Daarna zijn we even naar het strand gegaan waar Sophie kleddernat van de golven, vol zand en met een grote glimlach rondliep. Gisteren gingen we eerst naar de kerk en daarna kregen we gasten want we hadden een lunch georganiseerd  voor nieuwe mensen uit de kerk. Daarna gingen we nog even uitwaaien op de promenade. Lekker druk, met veel sociale dingen... precies zoals we het graag hebben.
  5. Die lunch deed me weer beseffen hoe moeilijk het is als je een taal niet of nauwelijks spreekt. Er waren twee jongens uit Congo, die uiteraard heel goed Frans konden, maar bijna geen Engels. Je zag dat ze zo veel te vertellen hadden, zo veel grapjes wilden maken en zo graag echt deel wilden nemen aan het gesprek. Het deed me denken aan de tijd dat ik voor het eerst in kenia was, zonder dat ik goed Engels sprak. Ik voelde me zo opgesloten in mezelf, wilde zo veel zeggen maar had er geen woorden voor. Ik had het gevoel dat mensen me niet echt konden leren kennen omdat ik geen woorden kon geven aan mijn gedachten en ik zag vandaag aan die jongens dat ze zich precies zo voelden. Een van hen beloofde dat hij snel terug zou komen, als hij beter Engels kon, zodat we hem echt konden leren kennen. 
  6. De komende weken zal ik een beetje druk zijn omdat ik voor mijn werk allemaal bezoeken moet gaan brengen in de klinieken van de mensen die ik les geef. Wel heel leuk hoor, rondrijden door Kaapstad (helemaal geen straf) met de meiden achter in de auto (ook gezellig) om dan bezoekjes te brengen aan inspirerende mensen die in moeilijke omstandigheden zo goed mogelijk werk proberen te doen. Ik zal er wel weer wat over schrijven in mijn volgende blogs. 
  7. Zal ik nog even over het weer schrijven? Dat is de laatste weken echt alleen maar lekker geweest. Koud en mistig in de morgens, maar heerlijk warm met een zonnetje overdag, Het mag van mij wel altijd herfst zijn! 



Samen op de boot

Spelen in een echte stoomtrein, Sophie had de dag van haar leven!

Die laarsjes gingen al snel uit omdat ze toch niet hoog genoeg voor de golven bleken.