7 quick takes...


  1. Goeiemorgen! Weer helemaal klaar voor een nieuwe week? Wij wel, we hebben een leuk weekend gehad en hebben voor de komende week weer allemaal grote en kleine plannen dus we kijken er naar uit. Maar eerst maar eens die stapel was wegwerken...
  2. De week is voorbij gevlogen. Het is officieel winter maar het was bijna elke dag heerlijk weer dus we hebben heel wat lange wandelingen gemaakt, bijna elke dag gepicknicked en heel veel buiten gespeeld. Genieten! We beginnen ook steeds meer te wennen aan ons leven met Lieffie de hond vooral Sophie vindt het helemaal geweldig, vooral denk ik omdat ze altijd met Sophie wil spelen!
  3. Gisteren zijn we ook naar een 'naamgevingsceremonie' geweest van een collega en vriend van Hartmut. De familie is moslim en het was ontzettend interessant om een keer mee te maken. Het was ook tegelijk een soort kraamfeest voor de baby en de hele familie was uitgenodigd dus er waren meer dan 200 mensen. Nog nooit eerder heb ik kookpotten gezien die zo groot waren als de pannen die daar gebruikt werden om het offervlees van 2 hele schapen om te toveren in een van de meest lekkere maaltijden die ik ooit gegeten heb. Sophie vond de 'Mosjims die gingen bidden voor Allah' reuze interessant maar ik denk dat ze dacht dat de imam die vooraan stond Allah was want daarna noemde ze alle mannen in lange jurken Allah.
  4. Verder was het weekend vol met de gebruikelijke dingen. Zaterdagochtend ga ik eerst hardlopen en daarna gaat Hartmut voetballen, daarna waren er zoals altijd honderdduizend klusjes rond het huis te bedenken voor Hartmut en dook ik de keuken in om te koken en te bakken. Toen de meiden wakker werden gingen we even een strandwandeling maken en daarna eten en skypen met opa en oma. Zondagochtend was het eerst de kerk en daarna de naamgevingsceremonie... en daarna helemaal niets! Heerlijk.. gewoon thuis blijven zonder plannen en gewoon met ons vieren doen we bijna nooit en het was heerlijk!
  5. Gisteren was Sophie 23 maanden. Eigenlijk ben ik de tel al lang kwijt maar nu weet ik het heel goed omdat het betekent dat ze volgende maand 2 wordt. 2 jaar met ons mooie meisje! Dat ze dan jarig is heeft ze al heel goed in de gaten en als je haar vraagt hoe oud ze is zegt ze vol trots:'bijna 2!'. Ik hoop dat deze maand heel lang duurt want ik weet niet of ik er al wel aan toe ben om niet een meisje van 'bijna 2' te hebben maar eentje die echt al 2 is. 
  6. Met Sophie gaat het verder ook prima, ze is de hele dag aan het kletsen, verzint elke dag nieuwe spelletjes, is bezig met zindelijk worden (en dat gaat de ene dag beter dan de andere) en we verbazen ons elke dag over wat ze allemaal al kan zeggen en hoe ze zich uitdrukt. 
  7. Doris is ook met vast eten begonnen. Net als Sophie doet ze net alsof ze nooit anders gedaan heeft en alles wat we haar geven eet ze met smaak op. Ik vind het ontzettend leuk en gezellig dat ze nu ook 'mee kan eten' als wij eten. Ik zorg er altijd voor dat er in ieder geval een onderdeel van onze maaltijd is wat zij ook kan eten en je kan zien dat ze er van geniet. Net zoals bij Sophie volgen we 'baby-led weaning' zoals beschreven door Gill Rapley. We geven Doris dus geen papjes en puree maar hele stukken gestoomd/gekookt/gesneden groente, fruit en vlees. Ze weet al precies wat ze er mee moet doen en begint steeds handiger te worden in het oppakken en in de mond stoppen van haar eten. Hoewel, op het filmpje kan je zien dat een glibberige banaan nog best lastig is ;-)