Two months with Doris


Hey lief meisje van me...

Twee maanden met jou, twee maanden die voorbij zijn gevlogen. Je bent al zo deel van ons gezin dat ik me haast niet meer voor kan stellen dat je er niet was. Ik weet zeker dat Sophie al niet eens meer weet dat er een tijd was dat jij er niet was. Ze betrekt je in alles wat ze doet, kan absoluut niet naar bed als ze je geen kusje gegeven heeft en als anderen het wagen om ongevraagd aan je te zitten kunnen ze op boze blikken van Sophie rekenen. Jij lijkt ook te merken dat ze je zo leuk vind want verreweg je meeste glimlachjes zijn voor Sophie terwijl ze aan je trekt, om je heen springt of als ze probeert je een boekje voor te lezen.

Je bent een heerlijk rustig kind, zolang je buik vol en je luier leeg is kijk je tevreden om je heen. Alleen je beentjes zitten werkelijk nooit stil, altijd ben je aan het trappelen, alsof je nu al laat merken dat je niet kan wachten om samen met je grote zus rond te rennen en avonturen te beleven. Ik denk dat mensen dan nog vaak gaan vragen of jullie een tweeling zijn want het zal niet zo lang meer duren voordat jullie even groot zijn. Je groeit als kool en kleertjes waar Sophie pas in kon toen ze een half jaar oud was pas jij  nu al. Ik heb ook al een heleboel kleertjes opgeruimd omdat je er niet meer in past. Mijn kleine meisje wordt nu al groot!

Ik wilde in deze brief aan jou zeker niet onvermeld laten dat je zo ontzettend goed kan slapen. Hele nachten en heerlijk lange dutjes overdag, wij genieten ervan. Maar op het moment dat ik dit schrijf doe je even net alsof je niet weet hoe je moet slapen. Je bent al heel lang wakker, ik zie aan je oogjes dat je moe bent maar toch houd je ze koppig open. Dus nu zit je in de draagdoek om je heen te kijken, nouja, je moet het zelf maar weten, als ik een dutje mocht doen zou ik het wel weten....

Allerliefste Doris, ik wist niet zo goed hoe ik van een kind kon houden als het niet Sophie was. Alles wat ik wist over hoe ik als moeder mijn kind lief kon hebben leerde ik door te houden van Sophie. En voordat je kwam vond ik dat best wel een beetje spannend. Je bent anders dan Sophie, soms zie ik trekjes die ik herken, maar veel vaker zie ik een heel ander meisje. Een meisje dat dingen op haar eigen manier doet, een meisje met haar eigen mooie koppie, een meisje met haar eigen lieve karakter. Ik had me geen zorgen hoeven maken. Ik ben stapelgek op je. Vaak luister ik naar een liedje van Herman van Veen dat voor mij een heel nieuwe betekenis gekregen heeft en dat alles zegt.

'Je bent mooi, niet mooier, je bent anders mooi.
Je bent lief, niet liever, je bent anders lief.
Je bent zacht, niet zachter, je bent anders zacht.
Je bent wijs, niet wijzer, je bent anders mooi, lief ,zacht weet,

'k hou van jou, 'k hou van jou, 'k hou van jou.
Anders'


Liefs van je moeder.