7 quick takes


  1. Goeiemorgen! Ik hoef vandaag geen was te doen, en dat komt goed uit, want er is regen voorspeld! Gisteravond regende het ook al, ik geloof dat het de eerste keer is sinds Doris geboren is. Ik ben dan ook naar buiten gelopen om eindelijk weer de geur op te kunnen snuiven van frisse regen op de droge grond... Als Nederlander had ik nooit verwacht dit te zullen zeggen maar we zijn dankbaar dat de regen er eindelijk is want door grote droogte is een deel van de oogst al mislukt en er dreigt hongersnood in grote delen van Zuidelijk Afrika. Blijven bidden voor meer regen dus, wij hebben wel genoeg zon gehad!
  2. Die zon is wel fijn hoor, elke dag speelt Sophie uren buiten met water, ze 'kookt' moddersoep, bouwt modderbouwwerken, maakt mij kleddernat en geniet. Wat haar betreft moet het het hele jaar zomer blijven. Dit is ook de reden dat ik weinig was heb, Sophie loopt meestal alleen in haar luier rond want zodra er een spettertje water op haar kleren komt moeten ze uit van haar, om daarna niet weer aan te gaan. Ze heeft aan weinig dingen een grotere hekel dan aan natte kleren. 
  3. Ik heb de naaimachien deze week goed uitgetest. Eerst een paar verstelklusjes gedaan, die al een tijdje lagen te wachten. En zaterdag heb ik een paar schoenen voor Sophie gemaakt. Ze zijn nog niet helemaal klaar want de  lijm voor de rubberen zool die eronder zit moet nog drogen maar ik ben benieuwd hoe ze gaan zitten. Dat wordt nog een probleem want mevrouw Sophie heeft al te kennen gegeven dat ze 'Nee mooi' zijn en als ze eenmaal een mening heeft is die moeilijk te veranderen.
  4. Met Doris gaat het prima, ze heeft haar stem gevonden en ligt de hele dag geluidjes te maken, erg gezellig. Als je haar een beetje aandacht geeft word je beloond met de liefste glimlachjes en ze is, ondanks de hardhandige aandacht die ze krijgt van haar, nog altijd Sophies grootste fan.
  5. Met mij gaat het ook goed. Ik ben weer begonnen met hardlopen en dat is heerlijk. Elke zaterdag is er een 5 kilometer race in een bos vlak bij ons en zaterdag heb ik voor het eerst meegedaan. Superleuk om met zo veel andere mensen de morgen sportief te beginnen. Mijn tijd was ook helemaal niet zo verkeerd maar wel met gemak te verbeteren dus dat hoop ik dit jaar te gaan doen. En ik schrijf dat hier op want hoe meer mensen het weten, hoe meer ik denk dat ik het vol ga houden (dus vraag me alsjeblieft hoe het met het rennen gaat ;-)).
  6. Met de economie van Zuid Afrika gaat het niet zo heel erg goed, ons geld (de rand) wordt steeds minder waard en je merkt de inflatie overal. Op zich is dat natuurlijk geen goed nieuws. Maar, 'elk nadeel heb z'n voordeel'. Het is supergoedkoop om hier nu op vakantie te gaan (als je uit een euroland komt) dus.... wie komt er logeren? 
  7. En als laatste nog een klein filmpje van een gesprekje met Sophie, elke dag heeft ze meer te vertellen!