7 quick takes...


  1. Eigenlijk moet ik het beddengoed van mijn bed halen en eigenlijk moet ik in huis een beetje opruimen. Maar Sophie en ik zitten nog lekker lui in bed. Sophie kijkt 'Knofje' wat ze helemaal geweldig vindt, en ik schrijf een blog. De enige die niet lui is is de baby die volgens mij turnoefeningen aan het doen is en mijn buik in de vreemdste vormen duwt. 
  2. Ik ben benieuwd of ik volgende week een heel ander soort blog kan schrijven. Eentje met babyfoto's en verhalen over de baby. We kunnen er niet omheen, de baby komt hoe dan ook dichterbij en de komende dagen/weken leven we een beetje in een limbo tussen wachten en vooral niet heel erg willen wachten omdat het dan nog veel langer duurt. Er zijn nog een paar dingen die ik eigenlijk wel wil afronden voor ik het gevoel heb dat ik echt klaar ben maar we zullen zien hoeveel er nog zal gebeuren.
  3. Sinterklaas is weer in Nederland dus dit weekend mocht Sophie voor het eerst haar schoen zetten. Ik dacht dat wij het vooral leuk zouden vinden en dat Sophie er nog niet zo veel van zou snappen. Ze vond het erg leuk om de wortel in haar schoen te doen en toen de wortel op zondagochtend weg was was ze erg verbaasd en begon ze ineens paardengeluiden te maken. We hadden immers verteld dat het paard van Sinterklaas de wortel zou opeten. Nadat ze haar cadeautje uitgepakt had haalde ze snel twee nieuwe wortels uit de keuken die ze in haar schoentjes deed terwijl ze weer allemaal paardengeluiden maakte. Dat stukje snapt ze dan in ieder geval al...
  4. We hadden een lekker sociaal weekend met twee verjaardagsfeestjes. De ene was bij vrienden die we al kennen van het begin dat we in Kaapstad wonen. We zaten bij ze in de bijbelstudiegroep, zijn in hun huis officieel getrouwd, waren tegelijk zwanger van ons eerste kindje en hebben samen heel wat meegemaakt. Ze gaan binnenkort verhuizen en we zullen ze erg missen. De andere was bij de vriendin die vorige week in de opera zong waar we gingen kijken. Een paar mensen van het operakoor waren er ook en er was een bijzonder moment toen ze voor Sophie in operastijl een Xhosa slaapliedje gingen zingen, Sophie zat met haar duim in de mond duidelijk te genieten, een moment dat we niet snel zullen vergeten. 
  5. Terwijl ik tijdens het weekend ook erg rustig aan gedaan heb heeft Hartmut heel hard gewerkt aan een sinterklaascadeautje voor Sophie. Het keukentje dat ze gaat krijgen begint steeds meer vorm te krijgen en ziet er superleuk uit. Sophie voert ons nu altijd al denkbeeldig eten, zelfs oma kreeg op skype denkbeeldige pap, dus ik denk dat een keukentje helemaal in haar straatje past.Ze heeft ook mijn kookboeken ontdekt en die zijn tegenwoordig erg favoriet. Ze staan namelijk volmet plaatjes van koekjes en toetjes, en daar is Sophie verzot op!
  6. Zoals iedereen zijn wij dit weekend ook erg geschrokken van de aanvallen in Parijs. Een wereld die we kennen, zo dichtbij was en altijd veilig voelde is ineens een wereld vol angst, haat en verdriet. Verschrikkelijk. De hele wereld lijkt mee te leven, en hoewel dat begrijpelijk is maakt het me ook een beetje boos. Een journalist schreef precies waarom. Het zou de eerste grote aanval op 'onze wereld' zijn sinds 9/11. Onze wereld, de wereld van blanke mensen, culturen en gewoontes die vertrouwd zijn en mensen die talen spreken die bekend in de oren klinken. Waar was de mogelijkheid om met je facebookfoto medeleven te tonen toen er in Kenia bijna 150 studenten stierven in een terrristische aanval? Waar is een massaal gedeeld #prayfornigeria terwijl Boko Haram als een verwoestende macht aan de lopende band mensen ontvoerd en vermoord? Wanneer wordt het nieuws gedomineerd door aanvallen op civiele doelen in het Midden Oosten? Begrijp me niet verkeerd, wat er gebeurde is verschrikkelijk, maar het laat ook zien dat de media en de wereld blanke Westerse doden erger en belangrijker vinden dan de doden van de rest van de wereld. En dat is een kwalijke zaak.
  7. Goed, ik ga mijn bed afhalen en wassen. Stel je voor dat de bevalling vannacht begint en ik op een vies bed lig. Wat moet de verloskundige dan wel niet denken ;-) Fijne week!