7 quick takes....


  1. Goeiemorgen! Even snel een blog schrijven want er staat heel wat op het programma vandaag en ik weet niet of ik er rond de middag nog puf voor ga hebben want ze voorspellen hoge temperaturen vandaag. Zometeen komt de verloskundige voor een controle thuis, wat eigenlijk niets voorstelt behalve dat ze kijkt of ik nog dingen aan moet schaffen/veranderen voor ik thuis kan bevallen. En ze kijkt natuurlijk hoe het met de baby gaat maar dat zit wel goed denk ik. Meneer/mevrouw is erg druk aan het schoppen en lijkt vrij weinig dutjes te doen. 
  2. Dit weekend hebben we het huis babyklaar gemaakt. Er staat een opgemaakt ledikantje voor de baby op de kamer van Sophie (wat ze helemaal geweldig vindt, maar eigenlijk wil ze zelf gewoon in dat mooie nieuwe bedje slapen.) Er is een la met piepkleine gewassen en opgevouwen babyrompertjes, broekjes en pakjes en naast ons bed staat een mozesmandje te wachten op z'n taak. Vorige week had ik het gevoel dat ik nog niets af had, maar nu kan de baby practisch gezien wel komen. Maar het hoeft nog niet hoor. Vanaf volgende week is de baby volgroeid en mag ik thuis bevallen dus in ieder geval nog een week en liever wat langer. 
  3. Zaterdag was de halve finale van het rugby WK en Zuid Afrika moest tegen Nieuw Zeeland spelen. Ik had eigenlijk nog geen wedstrijd gezien terwijl ik rugby (nu ik het snap) best leuk vind om te kijken dus we gingen bij vrienden 'ons team' aanmoedigen. Dat heeft geen geluk gebracht want Zuid Afrika heeft helaas verloren. Sophie vindt de rugby, met alle tackles ook een beetje gek want elke keer als de mannen omvallen (en dat is heel vaak) zegt ze 'ohoh'. Ze leeft in ieder geval wel mee. 
  4. Deze week moet Hartmut voor zijn werk naar een plaatsje met de fantastische naam 'Koekenaap', een kleine 5 uur rijden van Kaapstad. Wij gaan met hem mee en maken er een roadtrip van. Het is een nieuw gebied waar we nog niet eerder zijn geweest en ik kijk er erg naar uit. Omdat Hartmut er voor twee dagen werk heeft blijven we een nachtje in een leuke B&B. Gezellig nog even weg met z'n drietjes voordat Sophie alle aandacht moet delen. 
  5. De afgelopen week zijn er grote studentenbetogingen geweest die het land maar vooral de social media in rep en roer brachten. Het bijzondere aan deze protesten was dat alle rassen en afkomsten samen protesteerden tegen een tariefverhoging van de universiteiten om er voor te zorgen dat tertiair onderwijs voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk zal zijn. Wat ook bijzonder was was het feit dat er erg weinig geweld bij kwam kijken, een zeldzaamheid voor Zuid Afrika. Ik vond het dan ook erg om te zien dat juist de kleine incidenten waar dingen in de fik werden gestoken en waar betogingen uit de hand liepen, vooral omdat de politie met veel te veel agressie meinigten uit elkaar wilde rukken in de internationale pers terecht kwamen. Dit zorgt voor een helemaal verkeerde beeldvorming over wat er eigenlijk gebeurde hier! Ik ben nog aan het broeden op een blogje hierover.
  6. Met Sophie gaat het prima. Ze was de afgelopen week erg hangerig en knuffelig en toen ik in haar mond keek snapte ik ineens waardoor dat kwam. Haar eerste twee kiezen kwamen door. Wat lijken die enorm in dat kleine mondje! Gelukkig lijkt het nu weer voorbij en is ze weer de oude ondernemende Sophie die de hele dag aan het rondstuiteren is door het huis en de tuin. Hoewel, dat knuffelen was ook wel erg fijn, daar heeft ze normaal niet zo veel tijd voor.
  7. Ik wilde eigenlijk vanochtend al koken voor vanavond maar ik heb helemaal geen inspiratie. Ik heb dat altijd als de seizoenen omslaan. Mijn wintermenu met veel stevige maaltijden zoals stampot, ovenschotels en curries zit nog vers in mijn hoofd maar als het 30 graden is hebben we liever iets wat een beetje lichter is. Misschien moet ik maar een quiche met salade ofzo maken.