7 quick takes...


  1. Goeiemorgen! Fijne week gehad? Terwijl ik dit verhaal schrijf zit ik nog in bed, m'n laptop op schoot en Sophie zit naast me een boek te 'lezen' en alles aan te wijzen wat ze kent. Reuze gezellig. Het wordt mooi weer, dus de eerste was zit er al weer in, hij zal wel snel droog worden. Voor de rest heb ik heel wat werk te doen dus ik zal mijn dag en week wel doorkomen.
  2. We hebben een aardig rustig weekend gehad, het ledikantje van de baby is bijna klaar (nog 1 
  3. laagje verf), we hebben een babyshower overleefd (en dat is heel wat ;-)), lekker gekookt en we zijn natuurlijk naar de kerk geweest.
  4. Zaterdag zijn we naar een vriendin geweest die vorige week door adoptie moeder geworden is. We hebben heel veel respect voor haar, ze is alleenstaand maar wildetoch heel graag een kind een thuis geven. Het jochie is nu bijna 5 maanden en enorm schattig. Hij leek al goed gewend en lag relaxed in de armen van zijn nieuwe moeder. Prachtig! 
  5. Voordat de baby komt wilde ik nog heel graag een keer Lionshead beklimmen. Gisteren was het perfect klimweer en we zouden wel zien hoe ver we zouden komen. Het viel me mee hoe onfit ik was dus de top bleek gemakkelijk haalbaar. Het is wel eens gemakkelijker geweest, zonder grote buik en verminderde longinhoud maar het ging eigenlijk heel goed. Eenmaal op de top aangekomen wilde Sophie alleen maar achter de duiven aanrennen. Alsof ze dat niet op elk willekeurig plein en in elk park kan doen ;-) Ze genoot wel zichtbaar van de klim. Zo leuk om te zien hoe ze dat steeds meer snapt. 
  6. Vorige week ben ik ook weer bij de verloskundige geweest en op m'n lage bloeddruk na (wat op zich geen ramp is) ziet alles er perfect uit. De baby is al mooi ingedaald met het hoofdje dus alles is goedgekeurd voor een thuisbevalling. Fijn! Ik merk wel dat ik sneller moe ben en er gaan ook heel wat rennie-tabletjes doorheen om het maagzuur een beetje te temmen, maar voor de  rest gaat het prima, nog 6 weken tot de uitgerekende datum, spannend of de baby dan ook echt komt of dat hij/zij net als Sophie ons nog een beetje langer gaat laten wachten.
  7. Ik ben weer aan het werk geweest voor Johnson& Johnson en ben begonnen met mijn ronde langs de kraamklinieken in de townships. De verhalen die je hoort zijn echt schrijnend, het is een paar kilometer bij ons huis vandaan maar het begin van een kinderleven hier of daar is een wereld van verschil. Moeders zonder geld, zonder goede rolmodellen over hoe je moeder moet zijn, zonder partner die ze bijstaat in die eerste weken vol stress. Ik heb respect voor de gezondheidswerkers waarmee ik werk, dat ze elke keer weer motivatie hebben om de moeders te bezoeken, om ze moed in te praten en  ze te helpen. Het beste is denk ik ook dat al die gezondheidswerkers uit de wijken zelf komen. Ik kan daar als 'rijke blanke' wel heen gaan maar erg geloofwaardig ben ik natuurlijk niet als ik zeg dat ze het wel kunnen. Ik ben blij dat ik op de achtergrond mijn steentje kan bijdragen en hoop dat de moeders veel aan het programma hebben.
  8. Ik moet opstaan, Sophie begint ongeduldig te worden en wil ook typen, ook mijn buik begint steeds harder te knorren, fijne week en tot de volgende keer!