7 quick takes...




  1. Het was weer een lekker sociaal weekend. Vooral gisteren hebben we onze portie mensen en vooral ook onze portie taart wel gehad. Twee kinderen van vrienden vierden allebei hun eerste verjaardag. Hoewel die eerste verjaardag vooral voor en door de ouders gevierd wordt, en terecht. Vroeger, als in, voordat we Sophie hadden, begreep ik niet zo goed waarom ouders die eerste verjaardag vaak zo groots aanpakken, een kind begrijpt er toch nog niets van? Nu ik het zelf heb meegemaakt snap ik veel beter hoe belangrijk dat eerste jaar is, je hebt het overleeft, je kleine prutsje is geen baby meer maar een echte dreumes, je hebt zo veel herinneringen en dat mag best gevierd worden!
  2. Ik zit graag met mijn laptop op schoot op de bank, benen gestrekt en schrijven maar. Heel fijn, behalve dat mijn buik steeds meer in de weg gaat zitten en het steeds minder ontspannen is om zo te schrijven. Een dikke buik heeft wel meer nadelen, het dagelijkse opruimrondje om al het speelgoed van Sophie van de grond te rapen wordt met de dag lastiger, ik kan niet afwassen zonder een kletsnatte buik tekrijgen omdat hij steeds over/tegen het aanrecht hangt en mijn 'wat moet ik nu toch weer aantrekken want niets zit echt lekker' dilemma is een dagelijks probleem. Maar verder gaat het heel erg goed, dus ik zal niet klagen. (alleen een heel klein beetje)
  3. Voor de bruiloft van volgende week (volgende week, jaaaaa) heb ik voor Sophie een heel leuk jurkje kunnen naaien en ik ben blij met het resultaat. Om de geleende machine even uit te proberen heb ik eerst een gemakkelijk naaiprojectje gedaan dat ik toch al geknipt had. Sophie wil mij namelijk altijd 'helpen' in de keuken en dan moet je natuurlijk een schort om. De mijne lenen vond ze wel heel leuk, maar ik vond het niet zo'n succes want omdat hij veel te lang is viel ze er steeds over. Nu heeft ze een schortje in haar eigen maat en ze is er maar wat trots op. 
  4. We zijn vorige week toch niet naar de bloemen geweest zoals ik vorige week schreef want het weer was wel lekker maar een beetje bewolkt (wat een aanstellers zijn we he?!). Nu heeft Hartmut komende vrijdag vrij genomen en kunnen we genieten van een heerlijk lang weekend samen voordat Sophie en ik weg gaan. Ik kijk er nu al naar uit!
  5. Voor mijn werk ben ik vorige week erg druk geweest. Ik heb twee papers waar ik al een tijd aan heb gewerkt eindelijk zo ver gekregen dat ze klaar zijn voor review. Spannend, als het goedgekeurd wordt kunnen we ze naar wetenschappelijke tijdschriften sturen en heb ik hopelijk een paar nieuwe publicaties op mijn naam staan. 
  6. Daarnaast ben ik ook druk met het organiseren van de 30e verjaardag van Hartmut. Hier in Zuid Afrika gaan dingen die in Nederland vaak groots gevierd worden, zoals bijvoorbeeld trouwdagen, vaak voorbij zonder veel aandacht te krijgen. Andere gebeurtenissen, zoals een 21e verjaardag en daarna de 30e, 40e etc verjaardag zijn grote feesten. Dus dit jaar is Hartmut aan de beurt. Omdat het in de tijd van de Okoberfeesten valt, en omdat Hartmut nu eenmaal Duitse wortels heeft, gaan we de lederhosen en dirndls tevoorschijn halen om een heus Oktoberfest in Kaapstad te houden. Deze week ben ik op jacht geweest naar Duits eten en het blijkt dat er heel wat meer Duitse slagers, bakkerijen en kleine supermarktjes zijn dan ik ooit had durven denken. De 'Sauerkraut' is al ingeslagen dus het moet allemaal helemaal goed komen.
  7. Als afsluiter een link naar een heel inspirerende TED talk die we deze week gekeken hebben. Schrijfster Chimamanda Adichie uit Nigeria praat op een indringende manier over hoe gevaarlijk het kan zijn om maar een enkel verhaal over culturen, personen of landen te hebben. Een video die je tijd zeker waard is! http://www.ted.com/