7 quick takes...




  1. Goeiemorgen! het is weer maandagmorgen en het begin van een, zoals het nu lijkt, heel normale week. In ieder geval meer normaal als vorige week toen Hartmut de hele week weg was en ik alleen het schip drijvende moest zien te houden. Dit is overigens prima gelukt maar Sophie en ik waren allebei erg blij toen Hartmut vrijdagavond weer op de stoep stond en we weer 'compleet' waren.
  2. Sommige dingen zouden altijd moeten werken en mogen eigenlijk nooit kapot gaan. Een van die dingen is een naaimachine, ik denk dat een kapotte naaimachine nooit goed uitkomt. Ik wilde een jurkje naaien voor Sophie voor de bruiloft over twee weken en had alle delen mooi uitgeknipt toen mijn naaimachine er ineens mee ophield. Vol goede hoop bracht ik hem nog naar de monteur die hem ieder jaar een 'beurt' geeft maar de volgende dag werd ik gebeld dat ik beter uit kon kijken naar een nieuwe omdat repareren wel erg veel zou kosten. Vervelend! Omdat ik goed wil bedenken wat ik wil en niet halsoverkop een nieuwe wil kopen heb ik eerst maar even de machine van iemand geleend zodat ik in ieder geval het jurkje af kan maken. Dus als iemand goede tips heeft voor een machine... ik luister graag!
  3. Het is haast onwerkelijk dat Sophie en ik over twee (!) weken al op het vliegtuig stappen. Het komt nu echt dichtbij. Voor die tijd wil ik nog een heleboel dingen doen en afmaken en het weekend voordat ik weg ga krijgen we nog familiebezoek uit Duitsland dus tijd om stil te zitten krijgen we niet. 
  4. Vandaag ben ik 27 weken zwanger, nog drie maanden te gaan en dus officieel in het laatste trimester. Wat is de zwangerschap tot nu toe voorbij gevlogen!Alles gaat zo goed en ik ben ontzettend dankbaar. De baby is een kleine druktemaker en het schoppen begint soms al een beetje pijnlijk te worden, dat gaat nog wat worden de komende weken. 
  5. Een van de hoogtepunten van de jaargetijden in Zuid Afrika is het voorjaar als overal de meest prachtige voorjaarsbloemen bloeien. Velden vol met 'daisies' die zich openen zodra de zon tevoorschijn komt en die samen een schitterend kleurtapijt vormen. Het weer voor deze week ziet er goed uit dus Hartmut gaat proberen of hij Woensdag vrij kan krijgen zodat we naar een nationaal park kunnen gaan waar de mooie bloemen in combinatie met zeezichten en wilde dieren garant staan voor een heerlijke dag. Ik hoop dat het lukt en dat het weer meewerkt.
  6. Het leven in Zuid Afrika is leuk maar er is ook een harde realiteit die je dwingt tot het maken van keuzes. De laatste weken merken we steeds vaker dat dingen uit de tuin verdwenen zijn. Een bezem, een tuintafeltje, schragen. Niet heel grote dingen maar wel erg vervelend. We vermoeden dat onze nachtelijke bezoeker een drugsverslaafde is die heeft ontdekt dat we geen hond en geen alarm hebben en dus een erg gemakkelijke prooi zijn. Het is dus nodig om maatregelen te nemen, maar wat doe je dan. Elektrische bedrading bovenop het hek? Het werkt goed maar creƫert ook afstand en geeft het idee dat we ons eigen ontoegankelijke fort aan het bouwen zijn waar alleen mensen van 'ons soort' welkom zijn. Een hond? Naast dat het leuk kan zijn is het ook veel werk en lastig als we weg willen enzo. Overal laserstralen die gaan piepen als er mensen langs lopen? Een goede oplossing maar het geeft ook veel valse alarmen waarvoor je soms midden in de nacht zonder reden wakker schrikt. Het is een lastige overweging (en ook allemaal niet goedkoop) maar we leven nu eenmaal in een land waar je jezelf en je spullen moet beschermen. Ik kan best leven zonder al die spullen, maar ik kan niet zo lekker slapen als ik me niet veilig voel.
  7. Ik moet gaan, de wasmachine staat te piepen en ook Sophie laat duidelijk merken dat ze wakker is. Tegenwoordig leg ik vaak een boek in haar bed zodat ze zich nog even kan vermaken nadat ze wakker is en ik nog wat meer tijd heb om andere dingen te doen. Gelukkig is Sophie een echte boekenworm en kan ze zichzelf prima 'voorlezen'. Zo lief om te zien.