7 quick takes




  1. Goeiemorgen! Jullie hebben vast wel gemerkt(ik praat nu tegen de trouwe lezers) dat ik vorige week heb de takes overgeslagen heb, ik was veel te druk met het genieten van ons bezoek om me druk te maken over mijn blog. Dat snappen jullie wel toch? Dan heb ik vandaag dus extra veel te vertellen.
  2. Het paasweekend was heerlijk. Mijn schoonouders en schoonzusje kwamen op bezoek, het weer was geweldig en we hebben genoten van alles wat Kaapstad te bieden heeft. Mooie wandelingen, lekker eten en concerten. Sophie vond het ook allemaal reuze gezellig en moest echt even afkicken omdat ze niet meer de hele dag door zo veel aandacht kreeg.
  3. Ook dit weekend kwam Sophie geen aandacht tekort. We waren een weekendje weg naar Betty's Bay, een prachtig klein kustplaatsje op ongeveer een uur rijden van Kaapstad. We logeerden bij Hartmuts neef en de familie van zijn vriendin. Ze hebben een huis aan de voet van de berg en vanuit de woonkamer had je een prachtig uitzicht over de zee en de bergen. We hebben ontzettend genoten van de natuur, het strand en de zee en een ontzettend mooie wandeling naar een waterval. En we hebben het hele weekend Afrikaans gepraat, ik kan wel Afrikaans maar had het nog nooit eerder zo lang en zo veel achter elkaar gesproken. Wel heel leuk!
  4. In Zuid Afrika is een ware beeldenstorm aan de gang. Iedereen heeft ineens een mening over de beelden uit de tijd van het apartheidsregime, de Britse overheersing en zelfs nog veel oudere beelden die de Nederlandsers in de Kaapkolonie herdenken. Ze worden besmeurd met verf en leuzen, kapot gemaakt of zelfs helemaal weggehaald. Deze beelden laten de geschiedenis van het land zien en met het weghalen van de beelden kan je de geschiedenis misschien wel verbergen maar niet vernietigen. Hij blijft. Maar ik snap de frustratie wel, elke dag beelden zien van mensen die ervoor gezorgd hebben dat het land nog altijd in grote verdeeldheid leeft kan erg pijnlijk zijn. Het weghalen van de beelden zal dit niet veranderen, en het is natuurlijk veel belangrijker om je energie te steken in alle problemen die er zijn (ik denk aan ondermaats onderwijs, corruptie, geweld, criminaliteit etc). Maar wat wel positief is is het feit dat mensen hun stem vinden. Het weghalen van de beelden is namelijk indirect ook een sneer richting het ANC die de beelden wel heeft laten staan en 20 jaar na de val van apartheid nog vrij weinig in het land veranderd heeft. 
  5. Deze week ben ik met mijn hoofd veel in Nederland geweest. De moeder van een van mijn beste vriendinnen is overleden. Ze woonde twee straten van mijn ouders en ik kwam vroeger veel bij hen over de vloer. Op zulke momenten zou ik zo graag gewoon in Nederland willen wonen zodat ik er echt voor mijn vriendin kan zijn. Meeleven op afstand is ontzettend moeilijk.  Samen stil bij elkaar kunnen zitten is zo waardevol.
  6. Gelukkig kunnen we dat over twee weken. Want dan zijn we al in Nederland! Gek idee hoor... ineens gaat het wel heel snel. We kunnen niet wachten om heel veel mensen te zien! Nu zijn we nog druk bezig met dingetjes voor de bruiloft, een planning voor onze tijd in Nederland maken (want dat moet helaas altijd) en me zorgen maken of ik wel genoeg warme kleren voor Sophie heb. 
  7. Met Sophie gaat het trouwens prima, ze kan nu zelf staan en doet de hele dag niets anders. Drinken, boekjes lezen en gewoon rondkijken, alles moet ineens staand gebeuren. Ik ben wel blij dat ze een dikke luier om haar bibs heeft want anders zou ze al onder de blauwe plekken zitten van alle keren dat ze een smak op de grond maakt. Vandaag heeft Sophie gezelschap want ik ben aan het oppassen op Joshua. Zijn ouders en wij grappen altijd over dat hij haar toekomstige man is. Vandaag spelen ze in ieder geval heel lief samen (of eigenlijk naast elkaar want als je 9 en 14 maanden bent wordt er maar weinig samen gespeeld.)