7 quick takes...


  1. Pfoe, dat was me het weekend wel. Ik zou haast zeggen dat ik blij ben dat het maandag is zodat ik gewoon lekker wat tijd thuis kan doorbrengen. Bijna het hele weekend zijn we druk geweest met duizend-en-een activiteiten. Allemaal leuk hoor, en ik ken het woordje nee ook wel, dus als ik minder zou willen doen moet ik dat woordje gewoon wat vaker gebruiken.
  2. We begonnen de zaterdagochtend al goed met onze groep over ouderschap. Het was weer leuk en boeiend, interessant om te horen wat er in andere culturen gebeurd en wat normaal en niet normaal is. Wist je dat het in de Xhosa traditie een zegen is als een baby een beetje melk teruggeeft en dat kom op je kleren? Iemand hield Sophie vast en ze spuugde een beetje. Ik verontschuldigde me maar de beste man vond het helemaal niet erg omdat het een zegen zou zijn. In dat geval ben ik een wel heel gezegend mens!
  3. Gelijk daarna gingen we met zn drietjes naar Kirstenbosch Gardens. Daar was het weer tijd voor de Izandla Zethemba Funday. Deze keer waren de kinderen aan de beurt en samen met hen bekeken we het park, speelden we spelletjes en aten we lunch. Sophie was een grote hit en allemaal wilden ze haar wel even vasthouden en komen knuffelen. (De laatste funday waar ik bij was was een week voor Sophie geboren werd dus de meesten herinnerden zich mijn dikke buik nog wel). Wat me opviel is dat de kinderen allemaal heel natuurlijk met Sophie om gingen. Ik hoefde niet te zeggen hoe ze een baby moesten vasthouden en ook als ze begon te huilen schrokken ze daar niet van. In de Afrikaanse cultuur passen jonge kinderen vaak op hun nog jongere broertjes en zusjes met als gevolg dat het allemaal heel natuurlijk ging. Sophie vond al die aandacht ook erg leuk!
  4. Kirstenbosch Gardens is een van de grootste botanische tuinen in de wereld, en ligt aan de voet van de Tafelberg. Het was mooier en weelderiger dan ik het ooit eerder gezien had. De zomer is net begonnen en overal bloeiden de prachtigste bloemen. Over een paar weken zal alles droog beginnen te worden maar nu was alles nog volop groen door het nog aanwezige water van de winterregens. Nadat de kinderen weg waren hebben wij nog een mooie wandeling door het park gemaakt en ontzettend genoten. Vooral Sophie vond het heerlijk, ze is gek op planten en bloemen en kon haar geluk niet op.
  5. Een van de hoogtepunten van de wandeling was een nest met babyuiltjes. Ik ben niet vaak zo vertederd dat ik een gilletje slaak maar nu kon ik me toch echt niet inhouden. Wat ontzettend schattig. Je kan een foto zien via deze link.instagram.com/annekejagau . Via die link post ik trouwens bijna elke dag wel een foto van ons leven, en natuurlijk vooral van Sophie. 
  6. Gisteren had Sophie haar eerste verkleedfeestje. Amerikaanse vrienden van ons willen graag de Halloween traditie in ere houden, maar dan vooral allemaal niet te spannend, want er zijn veel kleine kinderen. Een familie was verkleed als de groep uit Peter Pan, Sesamstraat liep rond en ook Old Mc Donalds en zijn farm waren te zien. Wij waren verkleed als 'Waar is Wallie?' Fotos zijn te zien op de link uit de vorige take en op Facebook. Naast het verkleden werden we ook ondergedompeld in andere Amerikaanse tradities zoals 'Donuts on a string'  waar je een donut die aan een touwtje hangt zo snel mogelijk moet opeten zonder je handen te gebruiken en appelhappen waar je een appel die in het water drijft met je mond en zonder je handen uit het water moet vissen. Erg gezellig!
  7. Wow, een hele blog bijna alleen over ons weekend. De rest van de week ging ook alles gewoon zijn gangetje. De gang waar de stukadoors vorige week in werkten is ondertussen geverfd (leuke activiteit voor een date op vrijdagavond ;-)), de tomatenplanten groeien als kool (of eigenlijk als tomaten natuurlijk) en de eerste zaadjes zijn ontkiemt en laten mooie sprietjes boven de grond zien. Het werken is even wennen maar gaat wel lekker. En ... mijn lieve broertje Erik heeft zijn vriendin Marlijn ten huwelijk gevraagd. Gelukkig zei ze ja! Sophie is nu net wakker geworden dus ik met haar aandacht gaan geven. Wat een geluk dat de blog net klaar is.