7 quick takes...


  1. Sophie is al weer drie weken oud (dat klinkt vast niet zo heel oud, maar voor ons voelt het alsof de tijd gevlogen is) en al ontzettend veranderd. Op de momenten dat ze wakker is tilt ze de hele tijd haar hoofdje op zodat ze nieuwsgierig om zich heen kan kijken. Ik ben ervan overtuigd dat ik gisteren haar eerste glimlach gezien heb, maar volgens mij denken Hartmut en mijn moeder dat ik het me gewoon ingebeeld heb. Als ze slaapt is ze zo mogelijk nog schattiger en kunnen we uren naar haar kijken. 's Nachts geeft ze ons ook genoeg tijd om nog lekker te kunnen slapen dus het spreekt voor zich dat we nog steeds helemaal in de wolken zijn.
  2. Mijn moeder is hier ondertussen ook al weer twee weken. Het is heel fijn om haar hier te hebben, haar hulp in het huishouden maakt alles voor mij een stuk gemakkelijker, maar de gezelligheid die ze meebrengt is natuurlijk nog veel leuker. De afgelopen week hadden we heerlijk warm winterweer zodat we veel hebben kunnen wandelen en genieten van Kaapstad. 
  3. Zaterdag kunnen we ook mijn vader nog van het vliegveld halen dus daar kijken we uiteraard heel erg naar uit. (En hij vast niet minder) Mijn ouders schrijven ook een blog over hun tijd hier. Als je mee wil lezen kan dat via tochweerafrika.blogspot.nl
  4. Rond Kaapstad zijn ontzettend veel wijnboerderijen en een uitstapje daar naar toe, om wijn te proeven en te genieten van de vaak eeuwenoude landgoederen, is altijd leuk. Het probleem voor de boerderijen is dat er zo veel zijn dat je echt wat bijzonders moet zijn om nog mensen te trekken. Daardoor hebben steeds meer boeren naast de wijn ook een restaurant, een kaasmakerij of een winkeltje met allemaal zelfgemaakte spullen. Zaterdag zijn we naar Babylonstoren geweest, deze farm, een van de oudste typische 'Cape Dutch' farms heeft naast de wijn wel een heel leuke andere trekpleister. Het heeft namelijk de mooiste en grootste  moestuin die ik ooit gezien heb. Op een creatieve manier waren de kleuren en vormen van verschillende gewassen verwerkt in mooie symmetrische lapjes grond. Overal waren mooie pergola's met klimplanten en prachtige citroen en sinaasappelbomen die vol hingen met vruchten. Onder bomen waren mooie zitplaatsen gemaakt en overal tussendoor scharrelden kippen en hanen rond om het boerderijgevoel compleet te maken. Zo'n prachtige plek, met op de achtergrond de indrukwekkende bergen van Stellenbosch en boven ons een warme winterzon maakte dat we een heerlijke middag hadden.
  5. Twee vriendinnen die de afgelopen maanden ook een baby gekregen hebben kwamen woensdagmorgen  bij mij om thee te drinken. Waar onze gesprekken een paar maanden geleden gingen over ons werk, onze hobby's, onze dromen en de leuke dingen die we in het weekend gedaan hadden ging het nu ineens over maten van babykleren, borstvoeding en vieze luiers. Ik ben blij dat ik vriendinnen heb die dit nu ook allemaal meemaken zodat ik de leuke en minder leuke dingen kan delen. Onze drie dochters vonden het geloof ik ook wel leuk, ze waren in ieder geval alle drie heel lief aan het kijken toen we hun eerste groepsfoto maakten.
  6. Voor degenen die het gemist hebben, gisteravond was de finale van het WK. Helaas (of misschien een geluk voor ons huwelijk) had Nederland het niet gehaald maar stond Duitsland wel in de finale. We keken het met een hele groep van Hartmuts voetbalteam en Sophie was met haar haarbandje in Duitse kleuren een grote attractie. Hartmut was zenuwachtig maar Sophie had nog niet helemaal door dat het volgens haar vader de bedoeling was dat ze Duitsland zou aanmoedigen want ze heeft de hele wedstrijd liggen slapen. Ach, Hartmut zal haar in de toekomst nog vaak vertellen over de gewonnen finale in haar geboortejaar. 
  7. Terwijl ik aan het typen ben wordt Sophie steeds onrustiger. Ze wil vast snel wat drinken en zo gaat mijn leventje in het ritme dat Sophie aangeeft. Een heerlijk rustig ritme dat mijn dagen voorbij laat vliegen zonder dat ik vaak precies weet wat ik gedaan heb behalve dat ik ontzettend genoten heb van onze dochter. Heerlijk!