7 quick takes...


  1. Onze zaterdag was zo burgerlijk als een zaterdag zijn kan. ’s Ochtends zijn we naar de bouwmarkt geweest om tegels voor de bestrating buiten en de laatste benodigdheden voor de nieuwe badkamer te kopen. ’s Middags heb ik me bezig gehouden met wassen draaien, boodschappen doen, naaien,  koken en bakken terwijl Hartmut aan het klussen was. We worden met de dag saaier...
  2. Gistermiddag zijn we ook al zo degelijk geweest. Aan het eind van de middag zijn we namelijk gaan wandelen op de promenade om de zon in zee te zien zakken. De promenade blijft een van mijn meest favoriete plekjes in Kaapstad. De prachtige bergen aan de ene kant, de krachtige golven aan de andere kant en ondertussen lekker mensen kijken. Ineens vielen ons ook alle wandelwagens en kleine kinderen op en we kunnen niet wachten om er met onze baby te gaan wandelen over een paar maanden.
  3. Met onze verbouwing gaat het goed. Vanwege de regen vorige week is alles een beetje vertraagd maar als alles volgens plan gaat (er zit nu een dak op de badkamer dus regen kan niet meer zo veel kwaad) kunnen we zaterdag onze slaapkamer gaan verven en zodra dat droog is terug verhuizen. Spannend! Morgen heeft Hartmut een dagje extra vrij om tegels te kunnen leggen, ik ben heel benieuwd!
  4. Vrijdag zijn we naar de Oscar-winnende  ’12 years a slave’ geweest. Een prachtige maar vooral ook rauwe film waar ik soms moest wegkijken omdat het teveel was. Verschrikkelijk hoe mensen zich verrijken door andere mensen van hun vrijheid te beroven. En verschrikkelijk dat dat vandaag de dag nog steeds gebeurd.
  5. Met mijn steeds dikker wordende buik sta ik steeds vaker besluiteloos voor mijn kast omdat ik niet weet wat ik aan moet trekken. Niet dat er geen leuke kleren in liggen, maar al die leuke kleren passen me niet meer. En ik kan nu ook niet zeggen dat er een overschot aan zwangerschapskleding in de winkels hangt. Toen het vorige week duidelijk richting winter ging had ik toch echt een lange broek nodig en na een speurtocht in een van de grootste  winkelcentra van Kaapstad had ik er precies nul gevonden. (Niet omdat ik kieskeurig was of omdat ze me niet pasten, ze waren er gewoon niet!) Toen ik bijna de hoop had opgegeven en al op internet gekeken had of H&M ook in Zuid Afrika kleding bezorgd (nee, dat doen ze niet) vond ik ergens anders toch nog een winkeltje dat zwangerschapsjeans verkocht. Hoera! Nu mogen jullie raden wat ik de komende maanden zal dragen...
  6. De afgelopen weken heb ik een aantal vergaderingen gehad over Cape Town Embrace (http://www.embrace.org.za/) Het is een nieuw project waarbij moeders (of verzorgers) uit achterstandsgebieden gekoppeld worden aan een mentor om hen bij te staan tijdens de eerste 1000 dagen van het leven van hun kind. Onderzoek laat namelijk zien dat dat de meest cruciale periode van een mensenleven is waar belangrijke en essentiële verbindingen in de hersenen gevormd zouden moeten worden om later goed te kunnen leren lezen en begrijpen. Onderzoek heeft ook laten zien dat er helemaal niet heel veel geld of ingrijpende projecten nodig zijn om een kind goede kansen te geven maar dat een geïnteresseerde ouder, een andere geïnteresseerde volwassene, een gevoel van veiligheid en minimale toegang tot boeken en andere stimulerende dingen een groot gedeelte van de latere leerproblemen kan voorkomen. (Nu zeg ik het uiteraard heel simplistisch, ik zal er later vast nog wel meer over schrijven.) Morgenavond gaan Hartmut en ik naar een training waarna we ook mentor zouden kunnen worden. Of dat echt gaat gebeuren weet ik nog niet, het is de allereerste keer dat de training gegeven wordt en we zullen vooral proefkonijn zijn. Ik ben heel benieuwd!
  7. Wereldwijd is het liedje ‘Happy’ van Pharrell Williams een grote hit en overal in de wereld hebben mensen de video als inspiratiebron gebruikt om een ‘happy filmpje’ uit hun eigen land of stad te maken. Het filmpje dat in Kaapstad zonder budget en binnen een dag gemaakt is is geweldig. Het laat alle mooie kanten van Kaapstad en haar kleurrijke bevolking zien zonder in stereotypen te vervallen. Hieronder kan je het filmpje kijken.  Ik ben trots op 'mijn' stad!