7 quick takes...

  1. Zoals je op de foto kan zien is de verbouwing echt begonnen. Ons huis en onze tuin zijn omgetoverd tot een prachtige bouwplaats en overal ligt rommel (er zijn twee muren afgebroken) en bouwmateriaal. De funderingen zijn gestort en vandaag komt de loodgieter om te beginnen met het aanleggen van alle benodigde leidingen. Waarschijnlijk ziet alles er volgende week al weer helemaal anders uit.
  2. Vorige week had ik een fantastische conferentie. Het is hoopgevend om zo veel Zuid Afrikaanse dokters en verloskundigen te zien die allemaal hard willen werken om moeders en baby's het beste te geven. Gelukkig ging mijn presentatie erg goed, ik presenteerde een studie waarvoor ik verloskundigen had geinterviewd over dingen die hun werk moeilijker maakten en bij alles wat ik zei hoorde ik positief geroezemoes van de verloskundigen in de zaal. Hopelijk zullen de studieresultaten bijdragen bij het maken van een verschil voor de zorg die verloskundigen kunnen geven.
  3. Vrijdag is het Dag van de Mensenrechten in Zuid Afrika. In de rest van de wereld wordt dit gevierd op 10 December maar Zuid Afrika doet dit op 21 Maart om het bloedbad van Sharpville te herdenken. In onze kerk staat deze dag bekend als TWD-day (That Was Different) en dag waarop mensen uitgedaagd te worden om eens iets heel anders te doen dan wat je normaal zou doen. Hiervoor zoek je dan sponsors zodat je met je activiteit geld ophaalt voor Common Good, de organisatie binnen onze kerk die zich inzet voor onderwijs, tegen werkeloosheid en voor goede zorg voor moeders en baby's. Hartmut en een paar vrienden gaan Lion’s Head beklimmen met rugzakken vol met frisdrank die ze bovenop hopen te verkopen. Ik ga met een paar vriendinnen naar een opvanghuis voor vrouwen om de vrouwen te verwennen met manicures, lekkere hapjes, een goed praatje en een fotoshoot. Als je me ook wilt sponsoren kan dat via http://www.givengain.com/activist/115712/projects/7941/
  4. Onze Nederlandse gasten zijn voor 4 weken in Durban, hierna komen ze nog terug voor twee weken. Het is lekker om ons huis weer voor onszelf te hebben, maar het is ook wel heel erg stil. En als er rommel ligt kan ik alleen Hartmut en mezelf de schuld geven...
  5. Zaterdag was het weer tijd voor een Izandla Zethemba Funday voor kinderen die uit families komen    HIV voorkomt. Deze keer namen we de kinderen mee naar een fantastisch zwembad. Vooral de lange glijbaan was bijzonder populair en de kinderen genoten. Hartmut en ik verzorgden de catering en ik ben onder de indruk van Hartmut die, met de hulp van een paar vrijwilligers 180 broodjes met worst gebraaid en belegd heeft. Het lekkere weer en het zwembad had de kinderen hongerig gemaakt en de broodjes waren in een mum van tijd verdwenen...
  6. De ‘Sound of Music’-musical was fantastisch. We genoten van geweldige acteurs, hele goede zangers en prachtige decors. De liedjes blijven in je hoofd hangen en Hartmut en ik betrappen elkaar er steeds weer op dat we liedjes uit de musical aan het neuriĆ«n zijn..
  7. Voor de rest gaat alles zijn gangetje. De baby groeit goed en maakt me af en toe ’s nachts wakker door te beginnen met iets wat nog het meest als een rondje hardlopen voelt. De nachten worden kouder (gelukkig) maar overdag hebben we nog altijd heerlijk zomerweer. Hartmut is druk op zijn werk maar heeft gelukkig ook nog tijd om een wastafelonderkast te maken en ik heb het iets minder druk op mijn werk nu de conferentie afgelopen is maar des te drukker met allerlei andere projectjes...