7 quick takes...



  1. Afgelopen vrijdag mocht ik gelukkig Hartmut van het vliegveld halen. Het was heerlijk om weer samen te zijn, die twee weken dat hij weg was waren toch best wel lang. We hebben het weekend dan ook extra van tijd met elkaar genoten en allemaal leuke dingen gedaan. (En het gras gemaaid, de auto gewassen, etc etc..)
  2. Zaterdagochtend verraste Hartmut mij met een ontbijt bij een rozentuin. Je kan er heerlijk eten, en ondertussen genieten van de prachtige uitzichten over wijngaarden en bergen. Aan het einde mocht ik zelf mijn valentijnsboeket bij elkaar plukken. De rozen zijn er prachtig en hebben de mooiste kleuren en meest poëtische namen. Ik ben blij met mijn ‘wilde’ rozen boeket...
  3. Vorige week is bekend geworden wanneer de verkiezingen in Zuid Afrika gehouden zullen worden. Met angst en opwinding wordt er nu uitgekeken naar 7 Mei. De datum waarop de mensen naar de stembussen mogen gaan, en die bepalend lijkt voor de toekomst van Zuid Afrika. Voor het eerst sinds apartheid is afgeschaft zijn er uit alle verschillende milieus stemmen te horen tegen de ANC. De verwachting is dat ze nog wel een meerderheid zullen halen maar hij zal niet zo groot zijn als bij voorgaande verkiezingen. Er zal dus meer ruimte zijn voor een oppositie en dat kan denk ik alleen maar gezond zijn in de groei van deze jonge democratie.
  4. Het weerbericht voorspelde het al dus we waren voorbereid maar het was het afgelopen weekend verschrikkelijk warm. Gisteren werden temperaturen van 39 graden bereikt. Februari is altijd de warmste maand hier in Kaapstad en hoewel de zomer heerlijk is kijk ik ook wel uit naar de nazomermaanden waar het net ietsje beter uit te houden is.
  5. Ondanks de warme temperaturen gisteren besloten we onze geplande beklimming van de Tafelberg (aan de achterkant, dichter bij ons huis maar een ‘nieuwe’ kant voor ons) door te laten gaan. En dat was het beste wat we hadden kunnen doen. Skeleton Gorge (lugubere naam voor een prachtige plek) is voor het grootste gedeelte overdekt door een haast oerwoudachtig bladerdak wat voor een heerlijke schaduw zorgde en het kleine stroompje bergwater dat door de rotsen naar beneden sijpelt maakte dat de rosten heerlijk koel waren. Eenmaal bovenop de berg konden we pootjebaden en afkoelen in de Hely-Hutchinson dam, een groot stuwmeer op 800 meter hoogte dat een deel van Kaapstad van drinkwater voorziet.
  6. Voor iedereen die zich nu zorgen maakt over mijn bergbeklimmen; ik voel me prima en toen ik vorige week bij de verloskundige was vroeg ze of ik nog veel sport. Toen ik zei dat ik nog graag de bergen in ga zei ze: ‘Dat is geen probleem, als je baby bovenop een berg wil komen kom ik wel naar je toe geklommen’. Ik hoop niet dat het nodig gaat zijn, en zo ver is het hopelijk ook nog lang niet, maar het is wel fijn om gezond genoeg te zijn om dit allemaal te kunnen doen.
  7. En.. ik moet het toch even zeggen... hoe leuk is het om als Nederlander de olympische spelen te volgen. Mijn patriottisme is weer lekker aangewakkerd en volgens mij worden de mensen om mij heen gek van mijn mededelingen over weer een Nederlandse schaatsmedaille.