Nelson Mandela, een icoon van onze tijd...

‘To be free is not merely to cast of ones chains, but to live in a way that respects and enhances the freedom of others’

Vanochtend werd ik wakker met het nieuws dat Nelson Mandela overleden was. Ik schrok ervan en het maakte me verdrietig, hoewel de laatste maanden al bleek dat dit nieuws onvermijdelijk zou zijn. Dat ik niet de enige was die zich zo voelde bleek uit het feit dat dit nieuws op alle mogelijke manieren gedeeld werd. Op facebook, nieuwssites, twitter,  whatsapp en via smsjes laat de wereld merken dat niet alleen het sterven, maar vooral het leven van deze man hen geraakt heeft. Hij was een voorbeeld en zal altijd een inspiratiebron blijven, een teken van hoop en een richtingaanwijzer in een wereld die soms moeilijk te begrijpen is.
Zuid Afrika is nog lang niet het land dat Mandela voor ogen had, de vreedzame plek waar mensen, ongeacht leeftijd, ras of overtuiging in gelijkheid  samen kunnen leven. Zijn taak hier is voorbij, maar met vele anderen hoop en bid ik dat zijn overtuigingen en idealen zullen voortleven en zelfs groeien in de mentaliteit van dit land. Zodat het sterven van Mandela niet het einde van een tijdperk zal zijn, maar een doorstart, op weg naar nog meer gelijkheid en stabiliteit. Ik hoop dat Zuid Afrika waar kan maken wat we zingen als we het laatste vers van het Zuid Afrikaanse volkslied zingen.


‘…A call to come together and united we shall stand, let us live and strive for freedom, in South Africa our land…’