7 quick takes.....

  1. Gisteren was het vier jaar geleden dat Hartmut en ik voor het eerst naar Zuid Afrika vlogen. Het is natuurlijk een beetje cliché om te zeggen maar wat lijkt het nog maar kort geleden dat we hier als naïeve groentjes rondliepen terwijl er tegelijkertijd zo veel gebeurd en veranderd is. We zijn dankbaar voor de jaren die hier geweest zijn, en ook heel blij dat onze tijd in Kaapstad voorlopig nog niet tot een einde lijkt te komen. Er valt nog zo veel te ontdekken, we hebben zulke goede vriendschappen opgebouwd en we zijn het uitzicht op de Tafelberg nog lang niet zat. De foto bij de blog is gemaakt op onze eerste dag in Kaapstad. 
  2. Een van de dingen die we dit weekend ontdekt hebben maakte ons erg gelukkig. In Kaapstad heb je heel veel ‘factory shops’, winkels die bij een fabriek of leverancier wonen en waar je goede kwaliteit spullen in bulk en vaak voor een veel betere prijs kan kopen. Een beetje zoals outlet winkels, behalve dat alle spullen nieuw en uit huidige collecties zijn. De ‘factory shop’ die we dit weekend ontdekten was van Lindt, ons favoriete chocolademerk. De eerste chocolade die ik van Hartmut kreeg was van Lindt en ik denk niet dat ik van hem ooit chocolade van een ander merk gekregen heb. De Lindt chocolade was een heel  stuk goedkoper dan in de winkel dus ik weet zeker dat we er vaker terug gaan komen, uiteraard om chocola voor andere mensen te kopen... ;-)
  3. Dit weekend hebben we vooral heel wat uurtjes in de tuin doorgebracht. Het was heerlijk weer en leuk om samen zo buiten bezig te zijn. Extra motiverend was dat we onze eerste rabarber geoogst hebben en we gisteren het eerste eten uit eigen tuin aten. Heerlijk!
  4. Vorige week was ik bij Hartmut in Langebaan. Hij werkt nog altijd op het windmolenproject daar en ik was er al een tijdje niet geweest. Nu snap ik wel waarom hij zo hard werkt, op bijna 40 kilometer afstand was er al een heel windmolenbos te zien. Er staan er nu 25 en er moeten nog 12 gebouwd worden. Ik zal blij zijn als het project voorbij is omdat Hartmut dan weer gewoon in Kaapstad is, maar het is voor Hartmut ook wel jammer omdat hij ontzettend van het werk geniet.
  5. Langebaan is echt een dorp en dat merkte ik toen ik er vorige week naar de kapper ging. Iedereen kent iedereen, veel mensen kwamen gewoon even binnen om te kletsen en de laatste nieuwtjes te bespreken en het was reuze gezellig. Soms mis ik dat gezellige ons-kent-ons wel een beetje in Kaapstad waar je heel gemakkelijk heel anoniem kan blijven...
  6. Afgelopen vrijdag was er bij ons in de kerk een avond voor getrouwde stellen met een drie-gangen diner, een inspirerend interview met een paar getrouwde stellen en een DJ en drukke dansvloer. Het was supermooi om zo veel gelukkig getrouwde koppels te zien, sommigen nog maar net samen, anderen met al meer dan 50 huwelijksjaren achter de rug. Zo’n mooi voorbeeld voor ons! Een mooi voorbeeld is ook het huwelijk van mijn oom Henk en tante Annie die dit weekend 40 jaar getrouwd waren, ook via deze weg gefeliciteerd!
  7. En als laatste nog een ontnuchterende.. Het land was deze week in rep en roer. Aan het begin van dit jaar vond een gruwelijke moord en verkrachting plaats op een 17 jarig meisje. Haar dood was een soort van druppel die de emmer deed overlopen en steeds meer mensen protesteerden tegen het feit dat verkrachters hier vaak wegkomen met hele lichte straffen vanwege overvolle gevangenissen. De hele zaak werd dan ook door iedereen gevolgd en toen vorige week bekend werd dat de dader twee keer levenslang kreeg voelde het voor veel mensen haast als een overwinning. Ik hoop dat de uitkomst van deze zaak een verandering teweeg zal brengen die er voor zal zorgen dat minder vrouwen het slachtoffer zullen worden van zulk gruwelijk geweld.