10 years ago...

Mijn nichtje Elise is vandaag jarig. Ze wordt tien jaar. Dat betekend dat het vandaag tien jaar geleden is dat ik getuige was van mijn allereerste bevalling. Toen mijn tante zwanger was vroeg ze of ik, omdat ik verloskundige wilde worden, bij de bevalling aanwezig wilde zijn. Ik ben haar daar nog altijd dankbaar voor. Die eerste bevalling, gewoon thuis, in de sereniteit van een eigen slaapkamer, met mensen waar ik heel veel om geef zal voor altijd een van de mooiste en meest intieme momenten van mijn leven blijven.

Een bevalling is haast iets magisch. In het holst van de nacht ging de telefoon, mijn vader maakte me wakker en we sprongen in de auto om het donker in te rijden. Mijn hart klopte van spanning en van de verwachting van wat zou gaan komen. In theorie wist ik het wel, maar in de praktijk had ik het nog nooit eerder gezien.
De weeën en de uiteindelijke geboorte waren overweldigend en emotioneel maar tegelijkertijd ook iets heel natuurlijks. De kracht en het doorzettingsvermogen die ik zag bij mijn tante, en later nog bij heel veel andere vrouwen is hoopgevend. Dat moment dat de natuur het overneemt van het verstand en het lichaam gewoon weet wat het moet doen is prachtig.

Toen het bijna zover was vroeg de verloskundige of ik een setje kleertjes wilde opwarmen rond een kruik zodat ze lekker warm zouden zijn als de baby er was. Er hingen twee setjes, een voor een jongentje en een voor een meisje want we wisten nog niet wat het zou worden. Ik twijfelde niet, en zorgde ervoor dat de meisjeskleren lekker warm zouden zijn.

Toen Elise net geboren was voelde ik een vlaag van paniek, ze bewoog niet en zag er blauw uit. De verloskundige leek kalm maar van binnen schreeuwde ik het uit. ‘Doe iets, dit gaat niet goed’. Hoewel het in werklijkheid hooguit een paar seconden geduurd kan hebben voelde het voor mij als een eeuwigheid totdat ze eindelijk adem haalde, totdat ze eindelijk een teken van leven gaf. Totdat ze liet zien dat ze het mooiste baby'tje van de hele wereld was.

  Na deze eerste bevalling heb ik er nog veel meer gezien. Ik heb geleerd dat alleen op TV baby'tje roze en rustig ademend geboren wordt. In de echte wereld zijn er altijd een paar seconden waarin de wereld stil lijkt te staan en alle aandacht is gefocust op die eerste diepe zucht. Daarna gaat de wereld weer verder, en wordt het steeds moeilijk voor te stellen dat er tijden waren dat dat baby'tje er niet was.Elke keer weer heeft een bevalling iets magisch, de scheppingskracht van God wordt een klein beetje zichtbaar en tastbaar als zo’n pasgeboren baby'tje zijn of haar mond open doet om voor het eerst zelfstandig adem te halen. Als de navelstreng wordt doorgeknipt en dit jonge leventje klaar is om zijn of haar eigen leven te beginnen.  

Een paar uur na de bevalling liep ik met mijn zusje door een winkelstraat om een cadeautje te gaan kopen. Het meest vervreemdende voor mij was dat de wereld gewoon door leek te gaan, niemand leek in de gaten te hebben dat er zojuist een wonder was gebeurd. De geboorte van een nieuw klein mensje, nieuw leven! Tien volmaakte vingertjes, tien prachtige teentjes, uniek, naar het beeld van onze schepper! Maar de mensen gingen door in hun dagelijkse routine, liepen hun gebruikelijke rondje op de zaterdagmorgen om dingetjes voor het weekend in te slaan.

Lieve Elise, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik vind het jammer dat ik het niet met je kan vieren. Toen je geboren werd kon ik niet wachten tot je ouder was zodat we samen leuke dingen konden doen. Toen wisten we nog niet dat ik niet in Nederland zou blijven wonen. Maar weet dat ik ook aan deze kant van de wereld een taartje voor je eet en dat je, als je moeder je oud genoeg vindt, altijd welkom bent om hier voor een tijdje te komen zodat we alsnog samen leuke dingen kunnen doen.
Liefs Anneke