7 quick takes..

  1. Afgelopen dinsdag was het dag van het erfgoed, een nationale feestdag die de laatste jaren vooral met een braai, de meest populaire Zuid Afrikaanse traditie gevierd wordt. Wij hebben dat dit jaar niet gedaan. In plaats daarvan heb ik met een groep meiden uit de kerk koekjes gebakken en is Hartmut gaan ‘caven’ met de jongens.
  2. Als je gaat ‘caven’ klim je naar een grot om die grot vervolgens te gaan verkennen. Hoewel ik gek op koken ben is zoiets natuurlijk veel leuker dan koekjes bakken. Daarom zijn Hartmut en ik gisteren voor zonsopgang vertrokken om samen terug te gaan naar de grot waar hij dinsdag geweest was. Het was even zoeken om hem weer te vinden, gelukkig zijn zulke plekken in Zuid Afrika geen grote toeristische attracties waar rijen en kaartjesverkopers voor staan. We waren er helemaal alleen. De grot is ongeveer honderd meter lang en gaat dwars door een berg. Op sommige plekken moet je kruipen om door de aardedonkere gangen te kunnen en op andere plaatsen vliegen de vleermuizen rakelings langs je heen. Aan het einde van de grot werden we beloond met een prachtig uitzicht over de oceaan en over Vishoek, een van de kustplaatsjes vlak bij Kalkbay. Twee uur nadat we begonnen waren waren we terug bij de auto en om half tien zaten we netjes weer in de kerk. Heerlijk dat het weer zomer is en de dagen langer worden, dan kunnen we zulke dingen vaker doen.
  3. Wat trouwens ook erg leuk is op Nationale feestdagen in Zuid Afrika is dat bijna alle musea gratis zijn. We hadden ‘s middags een trouwdienst van Hartmuts collega en omdat we toen toch in de stad waren hebben we ook gelijk het ‘Zuid Afrikaans Museum’ bezocht. De meeste tentoonstellingen daar gaan over de natuur en er zijn prachtige opgezette dieren met heel wat informatieve borden. We waren er nog nooit eerder geweest (Kaapstad heeft een heleboel musea) maar waren onder de indruk. 
  4. Zaterdag hebben we Hartmuts verjaardag gevierd met, hoe kan het ook anders, een braai. Want dat moet natuurlijk als je verjaardag in de week van het erfgoed is.
  5. Dat het voorjaar is is overall aan te zien. Het is ook de eerste keer dat we het zo bewust meemaken in Kaapstad, omdat we nu onze eigen tuin hebben. De druivenstruiken lopen uit, we hebben aardbeien, rabarber en tomaten geplant en we zijn wat aan het experimenteren met zaadjes voor verschillende groenten. Ik ben erg benieuwd!
  6. Het afgelopen jaar heb ik heel wat tripjes voor mijn werk gemaakt. Leek en leerzaam, maar door zo veel weg te zijn heb ik het gevoel dat ik niet echt deel kan uitmaken van het leven in Kaapstad. Ik ben dan ook erg blij dat ik de komende maanden nog geen reizen in de planning heb staan zodat ik gewoon lekker thuis kan zijn, vrienden kan uitnodigen en bezig kan zijn in mijn buurt. 
  7. Deze week zal ik het druk hebben op mijn werk omdat we een paar grote deadlines hebben. Niet zo veel tijd voor braais, tuin-avonturen en experimenten in de keuken dus! Hartmut is ook de hele week weg voor zijn werk dus ik hoef in ieder geval niet voor hem te koken, dat zullen dus gemakkelijke maaltijden worden voor mij deze week.