Zucchini Potato Soup, inspired by Julia Child...


(scroll naar beneden voor Nederlands)

One can’t go wrong with the recipes from certain cooks. It does not matter how much kitchen experience you have, the end result will be delicious (provided that you follow the recipe step by step). One of those cooks is the famous Julia Child. The American lady who made the French kitchen accessible for a large audience by writing ‘Mastering the Art of French Cooking’ in 1962.
This book has been on my wish list for years. I could go to the bookshop and just buy it but that is not what I want. I hope that, one day, I will walk into a secondhand bookshop where it will be hidden on one of the shelves. An old version of the book, preferably a early print, used, with notes from a eager housewife. I am not sure why that eager housewife would bring her beloved book to a secondhand bookshop but every time I walk into such a shop, my heart is hopeful as I walk in the direction of the cookbooks. For now I have to make do with the book from the library and the recipes I find online.

Yesterday I wanted to make one of my favorite recipes from her book. Potato leek soup, soft as velvet with a sophisticated flavour. Easy as can be and ready before you know. I went to the shop to buy all the ingredients only to find out that there was no leek in this entire village. I went to all the supermarkets here (two to be precise) and was contemplating to drive to the next village when I realized that driving 50 kilometers for half a kilo of leek may be a bit ridiculous. And that is how my own version of this famous soup was born. Zucchini potato soup, soft as velvet with a sophisticated flavour. Easy as can be and ready before you know…. Perfect!




Potato Zucchini Soup
Inspired by Julia Child’s Mastering the Art of French Cooking

500 gram potatoes, chopped
500 gram zucchinis, chopped in slices
2 spring onions, thinly sliced
1,5 liter vegetable stock
Pepper and salt, to taste
Juice of ½ lemon
125 ml cream




  • Heat butter in a large pot over medium heat. Add the zucchini, spring onion (just keep some for decorating) and potato. Cook, stirring occasionally, until the vegetables have begun to soften and brown slightly, about 8-12 minutes.
  • Add the vegetable stock and bring to a boil. Reduce the heat to low and summer for about 40 minutes (until the veggies are tender).
  • Blend until smooth, I use an immersion blender (and I would recommend you get one if you like soup). Otherwise you can just ladle it in a blender and blend in batches. Add the cream, and season to taste with salt, pepper and lemon juice.
  • Ladle into bowls and garnish with heavy cream and a some of the sliced spring onion.
  • Because of the potato and the cream, the soup is quite filling and if you serve it with bread and butter it will work perfectly for supper. I have tried can replace the cream with milk, for a healthier version. It tastes nice but I do think that the cream just adds a little extra flavor.




Met de recepten van sommige koks kan je gewoon niet verkeerd gaan. Het makat niet uit hoe veel keukenervaring je hebt, als je de recepten stap voor stap volgt zal het eindresultaat altijd lekker zijn. Een van die koks is de welbekende Julia Child. De Amerikaanse dame die de Franse keuken toegankelijk maakte voor een breed publiek door ‘De kunst van het koken’ te publiceren in 1961. Dit is een van de boeken die ik al lang op mijn verlanglijstje heb staan. Ik zou best naar de boekenwinkel kunnen gaan om hem daar te kopen maar dat is niet wat ik wil. Ik hoop dat ik hem ooit, als ik weer eens een tweedehandsboekenwinkel in loop, zie liggen, beduimeld en vol met aantekeningen van een ijverige huisvrouw. Waarom die ijverige huisvrouw dat boek met al haar aantekeningen weg zou doen weet ik ook niet, maar elke keer als ik een boekenwinkel inloop ga ik met een hoopvol hart richting de kookboekenplanken. Voor nu moet ik het doen met de bibliotheek en de recepten die online staan. Gisteren had ik in mijn hoofd om een van mijn favoriete recepten uit haar boek te maken. Aardappel-prei soep, fluweelzacht en geraffineerd in smaak, en tegelijk doodeenvoudig en weinig tijdrovend. Ik ging naar de winkel om alle ingrediënten te kopen toen bleek dat er in dit hele dorp (ik ben nu in Langebaan) geen prei te vinden was. Ik ben alle supermarkten bij langs gegaan (dat zijn er twee om precies te zijn) en overwoog om naar het volgende dorp te rijden toen ik me realiseerde dat 50 kilometer omrijden misschien wel erg veel is voor een halve kilo prei. En zo is mijn eigen versie van deze soep geboren. Fluweelzacht en geraffineerd in smaak, doodeenvoudig en weinig tijdrovend… perfect!



Aardappel courgette Soup
Geïnspireerd door Julia Childs ‘De kunst van het koken’.

500 gram aardappels, in kleine stukjes gesneden.
500 gram courgette, in schijfjes gesneden
2 lente uitjes, in dunne plakjes gesneden
1,5 liter groente bouillon
Peper en zout, naar smaak
Sap van 1 citroen
125 ml room


  • Laat boter in een grote pan smelten op een niet al te hoog vuur. Voeg de courgette, de aardappel en de lente uitjes toe (laat een paar stukjes lente-ui over om te gebruiken als decoratie). Bak ze terwijl je ondertussen af en toe roert tot alles wat zachter begint te worden en de groenten en bruin kleurtje beginnen te krijgen (8-12 minuten)
  • Voeg nu de bouillon toe en breng het aan de kook. Laat het op een laag vuurtje ongeveer 40 minuten pruttelen. Als de aardappels zacht zijn is het klaar.
  • Pureer de soep. Ik gebruikte zo’n blender stick, ik denk dat elke soepliefhebber ere en in huis moet hebben, met hulp van dat ding maak ik in een handomdraai de heerlijkste soepen van verse groenten. Als je er niet een hebt kan je het ook in een gewone blender mixen door voorzichtig steeds kleinere porties in je blender te scheppen.
  • Voeg nu de room en citroensap toe en breng het op smaak met peper en zout.
  • Schep het in mooie borden of kommen en maak het plaatje helemaal af met een beetje room (of yoghurt) en een paar stukjes lente ui.
  • Vanwege de aardappels en de room is de soep erg vullend en als je het serveert met brood en boter is het een perfecte avondmaaltijd. Ik heb ook geprobeerd de room te vervangen door melk omdat dat gezonder is. Dat is ook best lekker maar zolang ik niet op dieet hoef doe ik het lekker met room omdat dat toch net dat extra beetje smaak geeft.