Spiced monkey bubble loaf with a Dutch flavour…

 
 (scroll down for English)

Amerikaans bubbel brood met een Nederlands tintje….

Als ik een nieuw kookboek heb lacht Hartmut me altijd heel hard uit. Niet zozeer om het feit dat ik nieuwe kookboeken leuk vind, daar profiteert hij namelijk alleen maar van omdat ik op die manier over veel nieuwe gerechten en andere gebruiken van vertrouwde ingrediënten leer. Hij lacht me altijd uit omdat ik kookboeken rustig drie keer achter elkaar van voor naar achteren lees. Heerlijk, de lijst met recepten doorspitten, me afvragen of ik alles in Kaapstad kan kopen en als dat niet het geval is bedenken wat een goede vervanger zou zijn. Ik lees graag  over nieuwe technieken en gerechten en al lezende puzzel ik de menu’s voor de komende paar dagen in elkaar. Naast het lezen van kookboeken ben ik ook een trouw bezoeker van kookblogs. Dan merk je wel dat bepaalde gerechten populair zijn om te maken. Brownies met allerlei verschillende ingrediënten, kip in de oven en pannekoeken met alle mogelijke vullingen komen steeds weer voorbij. Dit recept is voor een typisch Amerikaans brood dat ik onder vele verschillende namen ook al heel wat keren voorbij heb zien komen. En die populariteit snap ik helemaal. Het is snel klaar en erg lekker. Het was dan ook hoog tijd dat er een echte Nederlandse versie van dit brood kwam. Ik heb die schone taak op me genomen en het gebruikelijke kaneel vervangen door speculaaskruiden.
Nederland, maak je klaar voor Monkey (puzzle) bread, sticky bread, African coffee cake, bubble loaf of monkey brain. Het maakt niet uit hoe je het noemt, lekker en verslavend is het in ieder geval.

Ingrediënten
§  Brooddeeg voor 1 wit brood
§  50 gram gesmolten boter
§  50 gram suiker
§  5 gram speculaaskruiden
§  ½ tin  gecondenseerde melk

Aanwijzingen
  • Normaal gesproken maak ik mijn eigen brooddeeg maar nu ben ik in Langebaan en beschik ik niet over de luxe van mijn eigen keuken en fijne mixer. Ik had een luie bui geluk en vond in de supermarkt kant en klare brooddeeg. Als je dat niet kan vinden maak je gewoon een standaard wit brooddeeg voor 1 brood en laat je het rijzen tot het punt waar je het normaal in de oven zou doen.
  • Warm de oven voor tot 180˚C
  • Vet een broodbakvorm in. Ik gebruik meestal een spuitbus maar ik heb geen idée of je dat in Nederland ook kan kopen. Ik weet zeker dat boter ook werkt.
  • Mix the suiker en de speculaaskruiden.
  • Roll het brooddeeg is balletjes van ongeveer 2 cm doorsnede en plaats de balletjes in het bakblik.
  • Als je klaar bent met de eerste laag verdeel je de helft van de gesmolten boter en de suikermix over de balletjes. Hierna maak je de tweede laag die je ook weer besprenkeld met boter en suiker.
  • Plaats het brood in de voorverwarmde oven en bak het voor 45 minuten of totdat het mooi gebruind is.
  • Zodra het uit de oven komt giet je de gecondenseerde melk uit over het brood, je hoeft niet zuinig te zijn. Het meeste trekt weg in het brood en zorgt voor een lekker zoete laag die zo plakkerig is dat je je vingers bij dit brood zal aflikken…
  • Het brood is zowel warm als koud erg lekker!
Tip: Je kan ook kleinere individuele porties van dit brood maken door een muffin vorm te gebruiken. Vul elke vorm met3 of 4 balletjes en besprenkel het met boter en suiker voor je het voor ongeveer 25 minuten in de oven zet. Eet smakelijk! 

    Spiced monkey bubble loaf with a Dutch flavour…

    I love reading cook books and food blogs. If you hang around on blogs long enough you will notice that some kinds of food are immensely popular to make, take pictures of and in all probability also popular to be eaten. I have seen numerous brownies with all kinds of fillings, so many styles of roast chicken that I could eat roast chicken for a whole year without repeating a recipe and the same could be said about a good old breakfast dish, the humble pancake. Another dish that I have seen many times in many versions and with many different names has inspired me to write this recipe. Call it Monkey (puzzle) bread, sticky bread, African coffee cake, bubble loaf or monkey brain it is all equally sweet and addicting. As a proud Dutchie, I thought it would be time for a real Dutch version of this popular American bread that is virtually unknown outside of the States, according to Wikipedia,
    I used the typical Dutch ‘speculaas’ spices instead of the usual cinnamon. If you can’t find speculaas, you can use gingerbread spices as an alternative.  

    Ingredients
    §  White bread dough for 1 bread
    §  50 gram melted butter
    §  50 gram sugar
    §  5 gram speculaas or gingerbread spices
    §  ½ tin  sweet condensed milk

    Instructions
    • Normally I make my own bread dough but at the moment I am not in my own house, consequently I do not have the luxury of having a stand mixer to use. I was lazy lucky and found readymade bread dough in the supermarket. If you can’t find that, just make  a dough for one white bread and let it rise until the point where you would normally put it in the oven.
    • Preheat the oven to 180˚C
    • Grease the bread tin that you are going to use. I like to use the spray but I am sure butter will work just as well.
    • Mix the sugar and the gingerbread spices
    • Roll the bread dough in small balls (2cm) and place them in the bread tin. Drizzle half the butter and sugar over the first layer before you continue to make the top layer.
    • Once all the dough is finished drizzle the second part of the butter and suger+spice mixture over your bread and place it in the oven for 45 minutes or till the bread is nicely browned.
    • Drizzle the condensed milk over the bread as soon as you take it out of the oven so that the fresh bread can soak it up and become the finger licking kind of sticky.
    • It is delicious both warm and cold. I like to eat it with a glass of cold milk.
    Tip: You can make this bread also in smaller individual portions by using a muffin pan that you fill with 3 or 4 balls. Change baking time accordingly.