Lessons from two little shop keepers...

Vorige week kwam ik deze twee meisjes tegen in Madagascar. Ze waren allebei vijf, onafscheidelijk en volgens hen zelf beste vriendinnen, ook al hadden ze elkaar de week ervoor pas ontmoet. Ze speelden winkeltje. Dat hoefden ze me niet uit te leggen. Dat had ook niet met woorden gekund want we spraken elkaars taal niet. Maar de taal van het spel heeft geen woorden nodig. De zorg waarmee hun handelswaar was uitgestald en de overtuiging waarmee het werd aangeprezen spraken boekdelen  

Ik raapte een paar blaadjes van de grond en liep richting hun winkeltje. Ik wees naar de geïmproviseerde barbecue waarin het ‘vlees’ zorgvuldig werd omgedraaid zodat het niet zou verbranden. Ik gebaarde dat ik honger had en dat ik twee stukjes wilde. Na een beetje onderhandelen moest ik 3 blaadjes betalen. Ik bedacht me ineens dat ik nog een beetje echt geld in mijn zak had zitten. In plaats van de 3 blaadjes betaalde ik 100 Ariary (5 eurocent). De meiden straalden maar gelijk daarna vroeg ik me af of mijn spontane actie wel een slimme keuze was geweest. Het was vanuit pedagogisch of ontwikkelingshulptechnisch opzicht vast erg onverantwoord om als blanke zomaar geld te geven aan de ‘arme kindertjes’.


Ik zat er nog over na te denken toen de meiden me 10 minuten later weer kwamen opzoeken. Ze hadden een grote glimlach op hun gezicht, wangen die bol stonden van de snoepjes  die ze van het geld gekocht hadden en met een triomfantelijk gebaar werd er mij ook een overhandigd. Deze meiden hadden mijn medelijden helemaal niet nodig, deze meiden waren gewoon kinderen die mij meenamen in hun onschuldige spel. Ik schaamde me omdat ik ze al in het hokje ‘arme hulpbehoevende mensen’ geplaatst had zonder er over na te denken dat ze mijn hulp misschien helemaal niet nodig haddenn. Ik besefte ineens dat ontwikkelingshulp op Gods manier veel meer gaat om bruggen bouwen door de ander met waardigheid te behandelen, door respect te tonen en door de ander serieus te nemen. Door de ander te zien als gelijke, uniek geschapen naar Gods beeld. De weldoordachte liefdadigheidsstrategieën komen later wel, als dat nodig is.