7 quick takes...

  1. Ik ben weer thuis in Kaapstad en ben bij mijn werk maar zit vooral naar mijn scherm te staren. Mijn hoofd is nog half in Madagascar. Hoewel het de derde keer was wisten het land en haar mensen me opnieuw te verassen, te ontroeren en te verbazen. De reis was goed, het team was geweldig en samen hebben we hebben heel wat les-uren, therapie-uren, organisatie-uren, opruim-uren en bouw-uren doorgebracht in het Lutherse ziekenhuis in Mahajanga.
  2. Toen ik gisteravond in Kaapstad aankwam was het wel duidelijk dat mijn hoofd nog niet helemaal geland was. Toen we al bijna bij de auto waren realiseerde ik me ineens dat ik mijn paspoort niet had. Ik vermoedde dat ik hem in het vliegtuig had laten liggen.  Ik ben snel terug gegaan naar de aankomsthal, waar ik na het invullen van een paar formulieren weer naar binnen mocht. Ik kwam aan met een van de laatste vliegtuigen van de avond en de hal was helemaal leeg op een paar beveiligers na. Gelukkig werd ik snel geholpen en na 5 minuten kwam een medewerker met mijn paspoort en een toespraak over hoe ik het nooit weer uit mijn oog mag verliezen bij me terug.
  3. Zaterdagochtend vlogen we met het kleine MAF vliegtuigje weer van Mahajanga terug naar Antananarivo. Ik was co-piloot en heb ontzettend veel geleerd over vliegen, vliegtuigen en het landschap dat onder ons voorbij kwam. Wat een geweldige ervaring!
  4. Zondag gingen we eerst naar de kerk en daarna hadden we nog wat tijd voor we naar het vliegveld moesten. We besloten om een wandeling door de rijstvelden te maken. Antananarivo is een interessante stad die gebouwd is op heuvels, op elke heuvel staan ontelbaar veel kleine huisjes hutjemutje op elkaar terwijl alle omringende lagere landen gebruikt worden voor het verbouwen van rijst. Rijst wordt dan ook gegeten bij het ontbijt, de lunch en het avondeten en snacks tussendoor zijn een soort poffertjes gemaakt van rijstmeel.
  5. Toen ik een paar weken geleden uit Nederland terug kwam schreef ik op mijn blog dat ik bij de Hema handdoeken gekocht had om mee te nemen naar Zuid Afrika. Ik ben overduidelijk niet de enige Nederlander die Hema producten de hele wereld over sleept. Toen ik de badkamer van ons gasthuis in Antananarivo inliep was ik stomverbaasd om handdoeken aan een lintje met een wel heel bekend logo te zien hangen. Toen ik vervolgens allemaal Nederlandse boeken in de boekenkast zag staan werd mijn verbazing nog veel groter. De eigenares van het gasthuis was een Nederlandse die 7 jaar geleden op vakantie naar Madagascar ging, om met vlinders in haar buik weer thuis te komen. Vlinders vanwege het land en vanwege een hele leuke man die ze daar ontmoet had. Het was heerlijk om even Nederlands te kletsen en om haar verhaal te horen.
  6. Zoals het nu lijkt zal ik tot September niet hoeven reizen. Gelukkig maar, want volgende week komen mijn ouders die 6 weken zullen blijven. Nu is het ineens heel dichtbij en kijken we er ontzettend naar uit!
  7.  Morgen gaan we voor het eerst naar Langebaan om daar de rest van de week te blijven. Een huis is nog niet geregeld dus we blijven deze week in een gasthuis. Gelukkig kan ik er wel zelf koken en een supermarkt is op loopafstand. Ik ben benieuwd…