7 quick takes from a birthday weekend...


  1. Het liefste zou ik zeven takes schrijven met dezelfde boodschap. ‘Pappa en mamma vliegen morgen om Woensdag bij mij in Kaapstad te landen…!.’ Dat is hoe erg ik er naar uitkijk. Maar om dat 7 keer te herhalen is natuurlijk voor niemand interessant dus dat doe ik niet. Maar ik zou het wel willen…
  2. We hebben de eerste week in Langebaan overleefd vorige week. Hoewel overleven in zo’n rustig dorpje niet echt moeilijk is. In mijn blog van Woensdag zal ik er een beetje meer over schrijven.  Het is er mooi, het is er stil, het voelt een beetje alsof ik op een Waddeneiland ben in het laagseizoen. Over een paar weken zal de rust helemaal weg zijn. Langebaan staat namelijk bekend om de prachtige voorjaarsbloemen die nu al overal tevoorschijn komen. Ik ben erg benieuwd.
  3. Dit weekend was ook mijn verjaardag. We hebben het lekker met z’n tweetjes gevierd. We waren in Langebaan en moesten sowieso terug naar Kaapstad rijden. We hebben er dus een klein roadtripje van gemaakt met onderweg allemaal leuke stops. We hebben ontbeten bij een padstal. Daarvan heb je er honderden langs de kant van de Zuid Afrikaanse wegen. Een padstal is een plek waar een boerderij haar producten verkoopt. Het kan een tafel met potjes jam zijn, of, zoals de padstal waar wij kwamen, een klein restaurantje waar je versgebakken brood met zelfgemaakte boter en jam kan eten. Heerlijk!
  4. Een andere stop was in het plaatsje ‘Darling’, de naam zegt het al, een schattig plaatsje. Daar waren we om ‘Evita se perron’ te bezoeken.  Evita is een van de bekendste karakters van Pieter-Dirk Uys, een Zuid Afrikaanse komiek die bekend is geworden door zijn sociaal activisme en later ook zijn (of eigenlijk Evita’s) kookboeken. In de tijd van apartheid bepruikte Uys zijn alter ego Evita om de absurditeit van het hele systeem aan de kaak te stellen. Tegenwoordig zet hij zich vooral in in de strijd tegen HIV/AIDS en voor onderwijs. Evita se Perron is het oude treinstation van darling dat Uys heeft omgebouwd tot theater/restaurant/museum/rariteitenkabinet waar hij zelf vaak voorstellingen geeft maar waar wij gewoon lekker verjaardagstaart gegeten hebben.
  5. Mijn verjaardagsfeestje is volgende week zodat mijn ouders gelijk ook allemaal vrienden kunnen leren kennen. En om er voor te zorgen dat de cultuurshock niet te groot zal zijn is het thema ‘Nederland’. Ik heb iedereen gevraagd om in oranje te komen, we zullen koek happen, Nederlandse hapjes eten en Nederlandse muziek luisteren… Oranje boven!
  6. De foto’s bij deze blog heb ik gisteren gemaakt. Een van mijn favoriete families in onze kerk is een geweldige Zambiaanse familie. Het is een familie waarvan ik hoop krijg voor de toekomst van Afrika. Een van de grootste problemen hier, en ik denk overal ter wereld wel is de ‘afwezige vader’. Als mensen al weten wie hun vader is, is hij er vaak niet om een positief mannelijk rolmodel te zijn. Bij deze familie is dat helemaal anders, ze hebben bijna niets, maar staan zo positief in het leven! De vader en moeder hebben een goed huwelijk en het is hartverwarmend om te zien hoe gek de vader op zijn dochters is, en hoe hij hun absolute held is. De meisjes zijn ook allerschattigst, Esther, is 6 en klimt het liefst in alle bomen, rent door de modder en is nergens bang voor. Regina is 4 en danst, huppelt en zingt het liefst de hele dag, een echt poppenmoedertje en meisje-meisje.
  7. Mijn inspiratie is op bij deze laatste take.. dus ik zeg het nog maar een keer. Pappa en Mamma komen Woensdag!