7 quick takes....


  1. De blog is een dagje later als anders omdat we gisteren een dag vrij waren. Het was zondag ‘Youth day’, een nationale feestdag en als een nationale feestdag op een zondag valt zijn we automatisch de maandag erna vrij. Het was een perfecte dag om vrij te zijn, heerlijk warm weer en we zijn ’s ochtends dan ook lekker degelijk naar de bouwmarkt en het tuincentrum gegaan om ’s middags rond het huis allerlei klusjes te kunnen doen.
  2. Zondag was het ook al zo lekker weer, en waren Hartmut en ik ook al in een degelijke bui die ons ertoe zette om de ‘Alphen Trail’  te gaan wandelen. Het Alphen Trail is een prachtig pad langs vele watervalletjes en met schitterende uitzichten op de Tafelberg. Toen ik in Nederland was heb ik een nieuwe camera gekocht en die moest natuurlijk uitgeprobeerd worden. Hierboven een paar foto’s van het Kaapse bos in de winter en hieronder een paar foto’s van Hartmut waarvoor hij met veel tegenzin poseerde.
  3. Zaterdag ben ik teruggekomen uit Oeganda. Het was weer een goede reis waarin veel werk verzet is.  En nu heb ik een hele lijst met dingen die ik moet afwerken voor ik er in September DV weer heen ga.  Het plan is dat Hartmut dan op het einde bij me komt en dat we daarna met z’n tweeën wat plekken en mensen in Oeganda en Kenia gaan bezoeken.
  4. Hartmut werkt op dit moment in Langebaan op een windfarm in aanbouw. Een ontzettend leuk en leerzaam project voor hem. Het nadeel is dat hij heel ver moet rijden waardoor hij meestal om 6 uur ’s ochtends vertrekt om pas na 7 uur ’s avond weer thuis te komen. Niet echt ideaal natuurlijk. Zijn bedrijf is daarom bezig met het huren van een huisje in Langebaan waar Hartmut dan door de week kan wonen samen met twee collega’s. Omdat mijn werk nogal flexibel is, zolang ik mijn laptop heb kan ik werken, ga ik dan met hem mee. We zijn nu aan het uitzoeken hoe dat logistiek allemaal moet gaan. Ik vind het wel leuk om tijdelijk in een klein kustdorpje te wonen.  Ons huis in Kaapstad blijft natuurlijk gewoon van ons en we zullen de meeste weekenden ook gewoon in Kaapstad zijn.
  5. Het zal maar weinig mensen ontgaan zijn dat Nelson Mandela al weer in het ziekenhuis ligt, het is de vierde keer in korte tijd vanwege een longontsteking die maar niet op medicijnen lijkt te reageren. Het hele land is in rep en roer, en hoewel het nu wel weer wat beter lijkt te gaan hebben mensen het er veel over.  De grote vraag is, ‘wat gaat er met Zuid Afrika gebeuren als Mandela er niet meer is?’.  Heeft het land Mandela nodig als samenbindende factor, of zijn idealen over een vreedzame, verenigde maatschappij ondertussen deel aan het worden van de Zuid Afrikaanse identiteit, ongeacht iemands kleur of achtergrond?! Sommigen verwachten een burgeroorlog als hij komt te overlijden, anderen verwachten wat rellen en stakingen maar denken dat het verder rustig zal blijven en een derde groep mensen is ervan overtuigd dat ‘Madiba’ zichzelf overbodig gemaakt heeft en dat zijn persoonlijke  aanwezigheid niet meer nodig is om Zuid Afrika een geheel te laten zijn. Uiteraard hoop ik op het laatste, hoewel de stakingen die elke dag door het hele land plaatsvinden me laten vermoeden dat het niet helemaal in rust zal gaan. Er is teveel onrust en ongenoegen, de verdeeldheid is nog te groot. Tot een burgeroorlog zal het denk ik niet komen, maar er zijn altijd opportunisten die de te verwachten tragische gebeurtenis zullen gebruiken als een podium of gewoon om zichzelf te verrijken.
  6. Vandaag over 5 weken vertrekken mijn ouders om bij ons te komen!
  7. Vandaag is Annelies jarig. We hebben dit weekend vaak aan haar gedacht omdat ze, toen ze vorig jaar bij ons kwam het spel ‘Carcassonne’ voor ons meenam wat we dit weekend twee avonden na elkaar gespeeld hebben. Allemaal voor jou Annelies! Maar het was nog leuker als je mee had kunnen spelen… ;-)