7 quick takes...


  1. Een foto van mijn knappe zus die voor een dag even koningin mocht zijn. Ze is al jarenlang een groot fan van het Nederlandse koningshuis (en kan de koningshuizen van andere landen ook erg waarderen) en op Koninginnedag zorgt ze ervoor dat ze vooraan staat op de mooiste foto’s te kunnen schieten. Erg leuk! Nu mocht ze zelf even in de schijnwerpers staan met een interview in de Flair over haar grote hobby.
  2. Dit weekend leidde Hartmut een onderhouds-project in een daklozen opvang. Ik hielp uiteraard ook mee en het was pijnlijk om te zien en wat voor omstandigheden die mensen wonen. We knapten onder andere de vrouwenbadkamers op en als je er binnen liep wilde je het liefst zo snel mogelijk weer naar buiten gaan. Ik geloof niet dat je er veel schoner zou worden. Je kon de oorspronkelijke kleur van de muur niet eens meer zien door de grote hoeveelheid schimmel die het blijkbaar een aangenaam plekje vonden. Flessen vol bleekmiddel en heel wat sponsjes waren nodig om de muur schoon te maken. Daarna hebben we een ventilator geïnstalleerd en de muren opnieuw geverfd. De dames waren er erg blij mee en ik hoop dat de dakloze schimmel een ander onderdak vindt.
  3. Af en toe ga ik met een taxibusje naar het werk. Zo’n typisch volgepropt busje waar Afrika om bekend staat. En dat gaat niet altijd zoals gepland, helemaal nu ze extra vol zijn doordat de busdiensten al meer dan een week staken. Voor ik in het busje stapte vroeg ik of Observatory,  de wijk waar ik werk, een van hun bestemmingen was en dat was inderdaad het geval. Ik werd ergens achterin het busje gepropt tussen een gezette Afrikaanse mamma en haar handelswaar een moeder met twee peuters. Toen we voor een rood stoplicht stonden werd me ineens verteld dat ze toch niet naar Observatory gingen en dat ik maar snel in het busje dat voor ons stond moest klimmen. Ik moest snel over heel veel mensen heen klauteren om uit het busje te komen en terwijl het stoplicht al op groen sprong en het verkeer al langs me heen raasde rende ik naar het nieuwe taxibusje toe om er snel ingetrokken te worden terwijl ze al begonnen met rijden om teveel toeteren te voorkomen.. Avonturen op de vroege morgen…
  4. Zaterdag had ik een ander avontuur op de vroege morgen. We gingen wielrennen langs de kust en terwijl we genoten van de opkomende zon zagen we ineens het water woest bewegen. Er kwam een hele school dolfijnen aanzwemmen. Het was moeilijk om te zien hoe veel het waren omdat ze de hele tijd sprongen en weer onder water verdwenen maar het waren er zeker meer dan 100, wat een schitterend gezicht!
  5. Deze week hoop ik eindelijk mijn ticket voor Nederland te boeken… ik kan niet wachten! Over een maand ben ik er zeker…
  6. En morgen kan ik alvast in de Nederland stemming komen op de Kaapse versie van Koninginnedag. Ik wordt al blij als ik aan mijn kroketlunch denk en ik ben mijn keel al aan het smeren om de Nederlandse klassiekers mee te kunnen zingen.
  7. En dan nu nog mijn weerbericht. We hebben in Kaapstad een heerlijke nazomer de afgelopen weken. Het is ’s ochtends behoorlijk koud maar overdag zo’n 24 graden en ontzettend aangenaam, de wijngaarden en bomen hebben prachtige herfstkleuren en we hebben al een tijdje geen regen gezien. De herfst is mijn favoriete seizoen in Kaapstad! Ik hoop dat het bog tot volgende week zo blijft want we krijgen Nederlandse vrienden op bezoek en ik zou ze graag Kaapstad op z’n best laten zien….