Geopereerd in een schuur?

Vandaag ga ik geopereerd worden. In een Afrikaans ziekenhuis. En nee, ik maak me daar geen zorgen over. Door eenzijdige berichtgeving in het internationale nieuws lijkt het er soms op dat alle ziekenhuizen in Afrika geen electriciteit, stromend water en schone toiletten hebben. En helaas is dat in veel gevallen ook zo. Maar voor de mensen die genoeg geld hebben heb je, vooral in Zuid Afrika, prima prive ziekenhuizen. Ik ben altijd onder de indruk van de kwaliteit van zorg, de aandacht voor de patienten en de mooie gebouwen. Het ziekenhuis waar ik nu opgenomen zal worden is verbonden aan de universiteit en zorgt er dus ook voor dat ik de, in mijn ogen, beste arts kon uitkiezen. En dat maakt het soms een beetje lastig. 10% van alle mensen in Zuid Afrika gebruiken de priveziekenhuizen terwijl daar bijna de helft van het geld zit dat in Zuid Afrika wordt uitgegeven aan gezondheidszorg. Het is niet erg niet dat de zorg in de priveziekenhuizen zo goed is, integendeel, ik ben er blij mee. Het is ook niet zo dat de zorg in de openbare ziekenhuizen verschrikkelijk slecht is. Het is niet ideaal maar ik heb in andere Afrikaanse landen veel ergere situaties gezien. Het probleem is dat het verschil zo verschrikkelijk groot is. Ik zou het helemaal niet erg vinden als ik mijn kamer met veel meer mensen zou moeten delen, als ik minder luxe eten zou krijgen of als de schilderijen in de ziekenhuisgangen van minder bekende kunstenaars zouden zijn als ik zou weten dat de mensen in de openbare ziekenhuizen minder lang zouden hoeven wachten of als er meer verpleegsters per patient zouden zijn. Maar daar kan ik me nu denk ik beter even geen zorgen over maken. Eerst maar weer beter worden.

Alleen de naam van het ziekenhuis waarin ik opgenomen zal worden geeft te denken. 'Grote Schuur Ziekenhuis' klinkt mij nou niet echt geruststellend in de oren. Het ziekenhuis dankt zijn ongewone naam aan het feit dat er in de tijd van de VOC een pakhuis was op de plek waar het ziekenhuis nu staat. Het ziekenhuis is geopend in 1938. De allereerste patient van het ziekenhuis was een 13 jarige jongen die door een auto was aangereden (ja, toen ook al). Het zieknhuis is erg beroemd omdat het de plek was waar in 1967 voor het eerst ooit een harttransplantatie werd uitgevoerd. Dus, met vooruitstrevende zorg zit het wel goed....