Pumpkin deliciousness...



Over het algemeen hebben Hartmut en ik een heel gelukkig huwelijk. We kunnen elkaar prima uitstaan en ergeren ons niet snel aan elkaar. Wel of geen dopje op de tandpasta of een toiletbril die omhoog of naar beneden moet hebben nog nooit  voor onrust gezorgd.  Er is echter een eigenschap van mij die Hartmut niet kan uitstaan. Dat ik graag in de keuken sta weet iedere trouwe lezer denk ik wel. En dat Hartmut van eten houdt weet iedereen die hem wel eens gezien heeft ook wel. Het probleem is niet dat Hartmut mijn eten niet lekker vind maar dat ik niet zo goed ben in het volgen van recepten. Als ik een gerecht een keer op een bepaalde manier gemaakt had, en dat was lekker, wil Hartmut het liefst dat ik het de honderduizend keren erna op precies dezelfde manier maak. Terwijl ik het veel leuker vindt om eens een ingrediëntje toe te voegen of weg te laten om uiteindelijk op een gerecht uit te komen wat in de verte enigszins doet herinneren aan de oorspronkelijke versie.   
Een van de weinige recepten waarbij ik dat niet doe is het recept van pompoenkoekjes.  Dit recept is zo goed dat ik niet zo weten hoe ik het nog beter zou kunnen maken. Ik kan ook niets weglaten want dan is het niet af. Pompoen is een van de ingrediënten die ik eigenlijk alleen uit verhalen kende. Toen ik weg ging uit Nederland werd het haast niet gebruikt maar ik krijg het idee dat het nu in Nederland ook langzaam aan het (her)inburgeren is. En dat is maar goed ook. Pompoen is een van de meest diverse ingrediënten die ik kan bedenken. In mijn keuken wordt het onder andere gebruikt voor soep, gnocchi, taart, koekjes, kaneelrolletjes, soufflé, galette, hartige taart , salade en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar met deze koekjes waarvan ik je zo het recept ga geven is mijn liefdesaffaire met de pompoen begonnen.




 Deze ingrediënten zijn genoeg voor ongeveer 40 koekjes.
115 gram gesmolten boter
250 ml pompoen puree*
250 ml suiker
1 theelepel  vanille extract
510 ml zelfrijzend bakmeel of 500 ml bloem, 1 theelepel bakpoeder en 1 theelepel natriumbicarbonaat
2 theelepels speculaaskruiden
250 ml chocolade stukjes


*In veel landen kan je pompoen puree in blik kopen. In Zuid Afrika kan dat niet maar dat is geen probleem. Je kan gewoon pompoen koken in water tot het zacht is en dan maak je er puree van.  

Aanwijzingen


  •       Verwarm de oven voor op 180˚C.
  •       Meng alle ingrediënten goed door elkaar.

  •       Maak op een bakplaat met een theelepel kleine bolletjes. Dit hoeft  niet precies rond te zijn, in de oven wordt het allemaal wel wat egaler en ik vind het ook helemaal niet erg als je kan zien dat ze zelf gemaakt zijn.
  •         Als de oven goed voorverwarmt is duurt het ongeveer 10 minuten voor de koekjes klaar zijn. Houd ze goed in de gaten, ervaring heeft mij geleerd dat het soms ineens heel snel kan gaan, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn oven liggen.
  •          Laat de koekjes afkoelen op een rooster. Als je ze luchtdicht verpakt blijven ze denk ik zo’n 5 dagen vers maar zo lang blijven ze bij ons niet liggen!

Omdat ik 40 koekjes nogal veel vind vries ik meestal de helft van het deeg in, wat prima werkt. Als ik dan eens een dag wat minder tijd heb, maar wel veel zin in verse koekjes, of als ik onverwacht mensen op visite krijg kan ik heel snel versgebakken koekjes op tafel zetten..