Het delen van recepten



Laatst had ik het er met een vriendin, die kok is, over het delen van recepten.  Sommige mensen kunnen heel geheimzinnig doen over de gerechten die ze koken. Als je vraagt naar het recept of de ingrediënten wordt er meegedeeld dat het een familiegeheim is. Ik heb op zich niets tegen familiegeheimen (of toch niet de familiegeheimen die over heerlijke gerechten gaan) maar onze conclusie was dat recepten gedeeld zouden moeten worden.

Ik hoef nooit boterhammetjes met kaas mee te nemen naar mijn werk omdat iedere dag van de week een andere collega verantwoordelijk is voor de lunch. Zo hoef je er zelf niet altijd om te denken en proef je lekkere dingen die andere mensen maken. Het grootste compliment dat je kan krijgen is uiteraard als er naar het recept gevraagd wordt. En dat werd bij onderstaand gerecht gretig gedaan. Het is een heel simpele lunch. Mijn inspiratie voor dit recept haalde ik uit wat ik nog in de kast had staan en wat er in de aanbieding was bij de groentewinkel. De smaken combineren heerlijk en door de aardappels is het ook lekker vullend.

Krieltjes en boontjes salade
  •       750 gram krieltjes
  •       500 gram boontjes
  •       2 dunne lente-uitjes
  •       Blikje tonijn
  •       1 eetlepel mayonaise
  •       1 eetlepel mosterd
  •       2 eetlepels witte azijn
  •       Peper en zout

Was alle groenten en snij de uiteinden van de boontjes. Kook de krieltjes in de schil tot ze zacht maar nog niet papperig zijn. Kook de boontjes lekker knapperig. Laat alles afkoelen.
Halveer de krieltjes en snij de lente uitjes in dunne plakjes. Meng de krieltjes, de uitjes, de boontjes en het blikje tonijn. Mix in een schaaltje de mayonaise, de mosterd en de azijn samen tot een sausje en roer dit door de salade. Voeg wat meer van de ‘natte ingrediënten’ toe als je de salade te droog vind. Voeg peper en zout toe naar smaak.

Omdat het oog ook wat wil serveerde ik het op een bedje van verse spinazie en maakte ik het af met een paar in plakjes gesneden appels. Ik denk dat ik de volgende keer dat ik de salade maak nog een extra appeltje in stukjes ga snijden om die er ook door te mengen want de fris zoete smaak van de appel gaf de salade net dat beetje extra…

Fijn weekend en eet smakelijk!