Gefeliciteerd opa!

Vandaag is het mijn opa's verjaardag. 88 is hij geworden, wat een mooie gezegende leeftijd. En wat ben ik blij met mijn opa. Laatst was ik een cd met oude kinderliedjes van Annie MG Schmidt aan het luisteren en ook 'mn opa' kwam voorbij. Het gaat over een meisje dat herinneringen ophaalt aan de leuke dingen die ze altijd met haar opa deed. Ik denk dat haar opa een beetje jonger was dan de mijne want ik kan me niet voorstellen dat mijn opa de dingen zou doen waar ze over zingt. Maar dat maakt mijn herinneringen niet minder kostbaar en mooi. Ik ben  dankbaar dat ik zo veel mooie herinneringen heb aan de leuke dingen die ik met mijn opa gedaan heb.


 Toen ik in het bejaardenhuis werkte klaagde een van de dames waar ik voor moest zorgen vaak over de stramheid van haar botten, haar zere rug en de grote hoeveelheid tabletten die ze moest nemen. Ze zei dan altijd: 'Iedereen wil oud worden maar niemand wil oud zijn'. Gisteren belde ik mijn opa, en toen ik vroeg hoe het ging klonk er eerst een luid gezucht en vertelde hij dat het allemaal niet meer zo gemakkelijk was. Dat had ik ook niet verwacht, op die leeftijd gaat het meestal niet zo gemakkelijk meer. Ik denk dat opa vroeger ook best oud wilde worden, maar dat oud zijn eigenlijk niet zo'n pretje is voor hem. Aan het eind van ons gesprek nam ik afscheid en zei ik dat ik wel snel weer zou bellen, opa grapte: 'volgend jaar op mijn verjaardag?'. Ik beloofde dat ik hem wel eerder zou bellen, en dat ik hoopte dat ik hem volgend jaar op zijn verjaardag ook nog kon bellen...