7 quick takes...


  1. Ik kan me niet voorstellen dat het al weer Maandag is. Het weekend was er zo eentje waarin ik van hot naar her reed en eigenlijk helemaal niet rustig aan gedaan heb. Natuurlijk mijn eigen domme schuld, moet ik maar vaker nee zeggen (toch niet helemaal goed opgelet vorige week).
  2. Het seminar voor de nonnen was een enorm succes. Ik was verbaasd over de openhied en de durf om vragen te stellen. Maar ook verdrietig door een grote onwetendheid bij sommigen. Voorbeeld? Een van de nonnen wilde me even onder vier ogen spreken zodat ik haar kon uitleggen hoe het kwam dat haar nichtje zwanger was zonder dat ze met een man geslapen had. Dat beweerde ze tenminste. Je zag het verdriet in haar ogen toen ik haar moest vertellen dat dat toch echt een leugen moet zijn geweest.  Ik ben nog een keer uitgenodigd om over zwangerschap en bevalling te praten, ik zal met plezier terug komen!
  3. Ik was verbaasd over de hoeveelheid kleren die Woensdagavond meegebracht werden door onze bijbelstudiegroep om te verdelen onder de mensen die het meer nodig hebben dan wij. Wat zijn we verwend, en wat hebben we veel te veel! '
  4. Ik ben mijn Zuid Afrikaanse belastingpapieren aan het invullen, het zou allemaal heel gemakkelijk online moeten kunnen maar het blijkt allemaal niet zo eenvoudig. Bestandjes die je moet downloaden kunnen niet geopend worden, de website loopt telkens vast en ga zo maar door. Het zou dus wel een verbetering kunnen gebruiken, helaas is het belastinggeld harder nodig op andere plekken in Zuid Afrika. Hoewel, de meeste mensen zijn van mening dat de belastingdienst de enige overheidsinstantie is die kwaliteit levert. Zal wel iets te maken hebben met het feit dat het geld in het laatje brent in plaats van dat het het land veel kost. 
  5. Ik hoor leuke berichten uit Nederland, het weer zou supergoed zijn. Hier is het droog, maar daar is dan ook alles mee gezegt. In sommige delen van het land is het begonnen met vriezen en ook in Kaapstad was het dit weekend zo koud dat ik onder de wonterdeken+fleece nog altijd zat te bibberen. Nu zit ik met twee paar sokken, een dikke sjaal, een wollen jurk en een wollen deken om mezelf warm te houden. En dan moeten we uiteraard de thee niet vergeten. Ideaal, warme handen en warm van binnen. Het is nog maar Mei en de hele winter ligt nog voor ons, bovendien kom ik uit Nederland waar ik echt wel koudere temperaturen meegemaakt heb, ik moet me dus eigenlijk niet aanstellen.... Maar in Nederland hebben de huizen dubbel glas en centrale verwarming, dat is hier dan weer niet. 
  6. Zaterdag was de finale van de Champions League, voor de mensen onder ons die het voetbal niet volgen, dat is een van de belangrijkste internationale voetbalwedstrijden. Om Hartmut tot steun te zijn was ik voor Bayern Munchen, maar wat een wedstrijd. Mijn hart stond een paar keer stil terwijl ik niet eens zo heel erg voor Bayern was. Dat beloofd nog wat voor het EK, dat over iets meer dan 2 weken van start zal gaan. Daar zal ik namelijk vanuit de grond van mijn hart een Nederland supporter zijn, hup Holland hup! (grappig detail, Nederland speelt in dezelfde poule als Duitsland, hopelijk is onze liefde voor elkaar sterker dan onze vaderlandsliefde )
  7. Heeft er nog iemand leuke ideeen voor activiteiten voor een meidenweekend? Over een maandje hebben we een meidenweekend voor ongeveer 25 meiden tussen de 12 en 18 uit een achterstandswijk. Ik heb er zin in maar er moet nog veel geregeld worden...