Een nieuwe reis....


De trouwe lezers zullen de afgelopen weken mijn blog al weer eens gecontroleerd hebben in de verwachting een verhaaltje aan te treffen. En die trouwe lezers geef ik geen ongelijk, het is hoog tijd voor een nieuwe blog.
Over iets meer dan 4 weken, op 7 februari om precies te zijn, stap ik namelijk weer in het vliegtuig richting Afrika. Deze keer niet naar Kenia maar naar buurland Uganda.
Ik zal daar voor drie maanden werken in de hoofdstad Kampala in het Mulago Hospital.
Anders dan de andere keren is dat het deze keer om een stage gaat. De drie maanden vormen mijn eindstage voor mijn opleiding tot vroedvrouw. Ik zal samen met Renée, een vriendin en klasgenoot zwangere moeders onderzoeken, baby's wegen, bevallingen doen, en hopelijk heel veel leren!
Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om een stage te doen in een ontwikkelingsland. De opleiding tot vroedvrouw in België is heel goed en ik maak kennis met de nieuwste technische snufjes maar als ik straks als ik eenmaal afgestudeerd ben en in Afrika werk heb ik er niets aan dat ik weet op welk knopje ik moet drukken om de harttonen van de baby te horen of dat ik weet welk signaal betekent dat de baby problemen heeft. Ik zal het dan moeten doen met observaties en ouderwetse, maar daarom niet minder goede middelen. Tijdens mijn stage in Uganda hoop ik te leren om vroedvrouw te zijn ‘met mijn hoofd en handen’. Zodat ik juiste observaties kan doen en deze kan interpreteren zodat ik een zo goed mogelijke zorg voor moeder en kind kan geven, met weinig moderne middelen.

Ik vind het leuk om naar Uganda te gaan, ik ben er al eens twee weken geweest en heb daar ontzettend van genoten. Ik kijk er naar uit om nu het land wat beter te leren kennen en om te zien of het echt zo veel op Kenia lijkt als men zegt...

Uiteraard zal ik weer veel meemaken en ik hoop dat ik genoeg tijd en internet heb om jullie daarvan te laten meegenieten! De eerst komende weken zal ik me helaas niet alleen maar kunnen bezighouden met voorpret. Die wordt namelijk een beetje naar de achtergrond gedrukt door de examens die om mijn aandacht vragen. Ik heb er een gedaan en er staan me nog drie te wachten. Ik zie het wel zitten, al zal ik nog hard moeten studeren, ik ga nu dus snel terug naar mijn boeken.

Liefs, Anneke