7 tips van een ontspannen thuisonderwijzer...
Mijn inbox ontploft!
Hoe doe je dat? Waar haal je informatie vandaan? Hoe houd je het gezellig?
Ineens moet iedere familie doen wat wij elke dag doen. Wekenlang samen zijn, zonder afleiding van school, vriendjes, sportclubjes en feestjes. En dat dat lastig is, snap ik best. Het is niet je keuze, je was er niet op voorbereid en jullie gezin draait goed op een ritme dat totaal anders is dan dat van de komende tijd.
Dus hierbij een hart onder de riem van mijn kant. Ik kan je geen schema's en weekplanningen geven, want die heb ik niet. Verwacht ook geen lijstje met links naar de beste websites om je kind slim te maken, daarvan zijn er al genoeg. Bovendien begrijp ik dat de meeste scholen hard werken aan een plan om afstandsonderwijs mogelijk te maken. Wat ik je wel kan geven zijn mijn nuchtere tips om het leven de komende weken wat fijner te maken. Tips over dingen die ik ook met vallen en opstaan heb moeten leren.
- Spelen = Leren. Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden. Als kinderen aan het spelen zijn, zijn ze aan het leren. Echt! En dat hoeft niet eens met die supermooie leerzame puzzel/ spelletjescomputer/ smartgame. Ook als ze met en stokje, een pop, een kleurpotlood of helemaal niets aan het spelen zijn, zijn ze aan het leren. Zelfs als ze maar wat aanrommelen en zich vervelen. Kinderen kunnen namelijk helemaal niet niet leren. Terwijl ze spelen draaien de hersenen overuren en worden er allerlei verbindingen aangegaan die ze helpt om de wereld beter te begrijpen. Is het niet geweldig dat je kinderen nu ineens een zee van tijd hebben om gewoon fijn te mogen spelen?
- Ga geen ‘schooltje spelen’. Zet die printer maar weer uit. Ga alsjeblieft niet allemaal werkbladen uitprinten, strakke dagschema’s opstellen en teleurgesteld raken als je kinderen niet aan je zo-mooi-opgestelde tafel willen blijven zitten. Je bent niet de leerkracht maar hun vader of moeder en dat is meer dan genoeg. De regels van school kun je nou eenmaal niet thuis toepassen en dat is helemaal niet erg. Dat kinderen van 8:30 tot 3 op school zitten wil niet zeggen dat jij ook zo lang met school bezig moet zijn. Dat kinderen op school aan een bureautje moeten zitten om hun werk te doen wil niet zeggen dat dat thuis ook moet. Op je buik liggend op het vloerkleed, in een handstand of terwijl je de trap op en afloopt kunnen ook prima manieren zijn om nieuwe dingen te leren. Een ritme volgen is belangrijk, dan weet je waar je aan toe bent en hebben kinderen ook iets om aan vast te houden. Hoe je dat doet, hangt af van hoe jij en je kinderen in elkaar zitten. Er is geen beste manier. Hier gaan dingen altijd in dezelfde volgorde, maar hoe lang dingen duren hang af van hoe lang het goed gaat. Waarom moet je om half negen met school beginnen, terwijl de kinderen nog heerlijk aan het spelen (leren) zijn? Of waarom zou je die geschiedenisles afbreken omdat je ook nog spelling op het programma hebt staan, terwijl je kind net vol vragen en interesse over de hunebedden zit? Schema's geven houvast en duidelijkheid. Maar, dit is juist ook een unieke kans voor je kind om zich helemaal vast te bijten in iets en te leren zonder haast, tot het brein verzadigd is.
- Heb vertrouwen in je kind en bepaal samen een strategie. Regelmatig heb ik met de meiden een ‘vergadering’. We bespreken wat we graag willen leren en hoe we dat het beste zouden kunnen doen. Dus ga met je kinderen rond de tafel zitten om te overleggen hoe zij de komende weken zien. Hoe denken zij dat ze het beste kunnen leren? Wat kunnen ze zelf doen om jou te helpen om ook je gewone werk gedaan te krijgen? Hoe denken ze zelf dat het gezellig blijft voor iedereen? Aan het einde van een periode kun je ook gaan evalueren. Wat ging goed? Wat ging minder goed? Moet er iets veranderen… belangrijke vaardigheden! Ook is dit een unieke kans om ze zelf de regie over hun leren te geven. Waar willen ze zelf over leren? Unicorns? Kastelen? De ruimte? Boten? Het onderwerp maakt niet zo veel uit, overal is wat van te leren en je zult verbaasd zijn hoe veel je er zelf ook van leert. Ik ben sinds ik thuisonderwijzer ben zo veel slimmer geworden door alles wat de meiden wilden leren.
- Leg de lat wat lager. Wees niet te streng voor jezelf en je kinderen.Lieve vaders en moeders, wees lief voor jezelf en elkaar! Echt…. Als dat werkblad af is, maar jij en je kind zijn allebei gefrustreerd, omdat het met veel pijn, moeite en misschien zelfs omkoperij ging, houd je er allebei een slecht gevoel aan over. Als je kinderen de hele dag speelden en het huis er uit ziet alsof een bom ontplofte, omdat jij ook je gewone baan moest doen is dat toch helemaal niet zo erg? In het ergste geval heb je wat meer om op te ruimen en in het beste geval hebben je kinderen een fantastische dag gehad en een basis gelegd aan hun carrière als ingenieur door hutten te bouwen, als dokter door ziekenhuisje te spelen of als onderzoeker door (toen je even niet keek) te kijken hoe verschillende ingrediënten uit je keukenkast met elkaar reageerden. Goed gedaan mamma/pappa!
- Er valt veel te leren van het dagelijks leven.Het huishouden staat niet stil omdat jij er nu ineens een extra taak bij gekregen hebt. Maar gelukkig valt er zo veel te leren van het dagelijks leven. Wat dacht je van samen koken bijvoorbeeld? Maak de gewone dingen een leermoment. Koken moet je toch, doe het samen en leer afhankelijk van de leeftijd van je kinderen over kleuren (kun je me eerst de rode, dan de oranje paprika geven?) Tellen (ik heb 5 aardappels en 4 wortels nodig), recepten lezen, wegen, verhoudingen en rekenen (dit recept is voor twee personen, maar we maken het voor vier. Hoe veel meel heb ik nu nodig?) Je kind kan helpen met de was sorteren (kun je deze kledingstukken van groot naar klein leggen? Dezelfde kleuren bij elkaar? Oudere kinderen kunnen zelfs leren hoe ze de was moeten doen, dat is nog eens handig!) Als je een beetje creatief bent is overall een leerzame draai aan te geven. Succes!
- Het is geen wedstrijd wie nu de meest pinterest-waardige thuisschool opzet.Weersta de verleiding om het wedstrijdje wie-heeft-de meest-pinterest-waardige-thuisschool-opgezet aan te gaan. Die wedstrijd is namelijk afgelast. Als alles voorbij is zal er geen jury je insta-profiel bekijken om je een score te geven over hoe goed je het gedaan hebt. Ik weet het, soms post ik Pinterest waardige dingen die we samen doen. Maar op de meerderheid van de dagen spelen de meiden uren in hun prinsessenjurk, bestaat het leren uit eindeloos pannenkoeken knippen uit papier (ze kunnen nu wel heel mooi knippen) en worden de dingen die ik eigenlijk had willen doen uitgesteld tot morgen. En dat is prima.
Oh, en weet je, het is ook geen wedstrijd om te zien wiens kind na deze periode het meest voorloopt, of wie de meeste boekjes die school meegaf heeft doorgewerkt. Als je kind dat zelf graag wil, ga ervoor, maar het hoeft niet...
- Weet je wat het wel is? Een unieke kans om gewoon samen te kunnen zijn.Gebruik deze tijd. Jij bepaalt hoe je kinderen later over deze tijd praten, de stempel die het op ze drukt. En niet alleen het corona virus maar ook hoe je met onvoorspelbare noodsituaties omgaat. Leer je ze om paniekerig alle nieuwssites af te speuren of leren ze om geduldig en veerkrachtig mee te buigen met situaties die anders gaan dan verwacht? Zie deze tijd niet als verplicht moeten vermaken en overleven, maar als een heel unieke kans om samen met je kinderen een duik te nemen in hun interesse. Geniet ervan, lees alle boeken voor die je hebt, kijk de films die je altijd al samen hebt wilen kijken, bouw hutten, ga knutselen zonder tijdslimiet, droom over de toekomst, sorteer speelgoed en kleren en kijk wat je weg kan geven, maak virtuele reizen over de wereld door via filmjes en boeken een land te bezoeken. Was je handen, blijf thuis en wees heldhaftig. Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een held te zijn!
ps: En dan in de foto's stiekem toch een tip van wat je zou kunnen doen. Een lesje observeren. Wij werkten over stenen en mineralen maar dit zou je natuurlijk ook kunnen doen met een stuk fruit, iets uit de tuin, een lego poppetje, een telefoon, een.... nouja, vul zelf maar in!
Oh, en weet je, het is ook geen wedstrijd om te zien wiens kind na deze periode het meest voorloopt, of wie de meeste boekjes die school meegaf heeft doorgewerkt. Als je kind dat zelf graag wil, ga ervoor, maar het hoeft niet...
ps: En dan in de foto's stiekem toch een tip van wat je zou kunnen doen. Een lesje observeren. Wij werkten over stenen en mineralen maar dit zou je natuurlijk ook kunnen doen met een stuk fruit, iets uit de tuin, een lego poppetje, een telefoon, een.... nouja, vul zelf maar in!