Met de bus naar kisumu voor dummies
Mijn vader is deze week aangekomen in kiumu en het is geweldig... hier zijn verhaal over de rit naar Kisumu...
Bij bus moet je je iets anders voorstellen dan een reisbus of een interliner. Die zou de helft van de reis nog niet overleven, omdat de weg een heel andere dimensie heeft dan in Europa. De bus is een vrachtautoschassis, met een stevige opbouw. De mitsubishitruck heef een 5-versnellingsbak. De 4e en 5e versnelling worden niet gebruikt. Je kunt in de 3e ook 80km/u rijden en dat is wel het uiterste. Dat de motor dan vreselijk brult doet er niet toe, want zometeen moet je de volgende heuvel op en dan trekt de motor het niet meer. Dus waarom zou je opschakelen? Bovendien kan er zo weer een nog slechter stuk weg komen of een troep ezels de wegoversteken. Dan is er geen tijd voor terugschakelen of iets anders. De derde en de tweede versnelling wordt het meest gebruikt. Als het al te slecht gesteld is met de weg gaat het nog steeds in de 2e. Alleen als de motor het tegen de helling opniet mee trekt gaat hij terug naar de 1e vernelling. Langzaam? Welnee, volgas is het nog steeds bijna 30km/u. Alleen wat veel lawaai.
Recht van de sterkste.
Het is goed als er niet zoveel verkeer is, want dan kun je gebruik maken van de hele wegbreedte en de berm natuurlijk. Soms gebruik je een pad naast de weg als de weg al te erg wordt. Een pad is veel vlakker dan een weg vol gaten. Meestal is de berm niet beschikbaar, omdat daar mensen lopen met vee of zonder vee. Of omdat daar een nog veel groter gat zit, of omdat er iemand, die op de weg fietste, na luid toeteren is uitgeweken. Wanneer er een groot gat in de weg zit, dan zal er geprobeerd worden om een tegen ligger zo te intimideren dat hij aan de kant gaat. Lukt die niet, dan uit alle macht remmen en er het beste van hopen. Het resultaat is meestal een enorme dreun door de hele bus, hopend dat alles meekomt en heel blijft. Uiteraard is het daarna weer planken, zo snel als het verkeer, de weg en het motorvermogen toelaat.
Soms zie je het resultaat van niet tijdig terug gaan naar de eigen weghelft, een paar busjes tegen elkaar geklapt. Met de grotere bussen heb ik het niet gezien. Natuurlijk komen die ook sterker over, waardoor men wel tijdig aan de kant gaat.
Richting aanwijzers.
Soms worden richting aanwijzers gebruikt om aan te geven dat je gaat afslaan. Meestal geven ze aan of je wel of niet kunt inhalen. Even ter informatie, In Kenia wordt links gereden. Richtingaanwijzer naar rechts uit betekend: Niet inhalen, want er komt een tegenligger aan, er is een obstakel, er komt een heel slecht stuk, dus ik ga zelf naar rechts.
Richtingaanwijzer naar links betekend: Ga maar inhalen als je wilt, volgen mij kan het wel. (denk nog wel even om alle fietsers en voetgangers op de weg, maar als je toetert springen die wel aan de kant.)
Wegreparatie
Wanneer de weg gerepareerd wordt, dan staat er gewoon een vrachtauto met grond en stenen stil op de weg en wat mensen er achter, waarvan er meestal één aan het werk is. Gaat het om weg vernieuwing, dan wordt er ergens een strook bush wat vlakgeschoven, wat verhard met steenslag en dat is de noodweg. Deze kan wel over 10km naast de weg liggen. Als het wat al te droog wordt, dan sproeit men de weg wel eens nat. Een sproeiauto rijd veel te langzaam voor de bus, dus inhalen maar. Maar zonder sproeien krijg je een stofwolk waarin je zo’n 15 meter zicht hebt. Ook dit geeft geen verhindering om toch zo snel mogelijk te rijden. Soms wordt een oude band gebruikt om een gat weg te werken. Gewoon ingraven en je bent meteen de band kwijt.
Reparatie
Gaat je truck of bus of auto stuk, dan sta je langs de kant. Het eerste wat je doet is 100 meter terug lopen en takken van bomen rukken en die op de weg leggen, dan weet het overige verkeer; er is daar een obstakel. Gebeurt het dat je midden op de weg staat en de as ligt er onderuit, dan moet het verkeer er maar omheen totdat er weer een as onder zit. Wiellagers eruit gelopen? Wachten op nieuwe onderdelen en ondertussen alle adviezen en gepraat van de mensen om je heen aanhoren en meebeleven. Je vooral niet druk maken om toeterende weggebruikers of wat dan ook maar.
Chauffeur
De chauffeur is een onverstoorbare man, die in staat is 8 uur lang zijn aandacht goed bij de weg te houden. Met een enorme gedrevenheid loodst hij de bus langs alle afgronden, obstakels, wegomleidingen en wat er nog maar meer aan de hand kan zijn. Petje af voor die man.
Gevaarlijk zo’n rit? Nee, gewoon een belevenis van 8uur lang voor een bedrag van €8,00.
Bij bus moet je je iets anders voorstellen dan een reisbus of een interliner. Die zou de helft van de reis nog niet overleven, omdat de weg een heel andere dimensie heeft dan in Europa. De bus is een vrachtautoschassis, met een stevige opbouw. De mitsubishitruck heef een 5-versnellingsbak. De 4e en 5e versnelling worden niet gebruikt. Je kunt in de 3e ook 80km/u rijden en dat is wel het uiterste. Dat de motor dan vreselijk brult doet er niet toe, want zometeen moet je de volgende heuvel op en dan trekt de motor het niet meer. Dus waarom zou je opschakelen? Bovendien kan er zo weer een nog slechter stuk weg komen of een troep ezels de wegoversteken. Dan is er geen tijd voor terugschakelen of iets anders. De derde en de tweede versnelling wordt het meest gebruikt. Als het al te slecht gesteld is met de weg gaat het nog steeds in de 2e. Alleen als de motor het tegen de helling opniet mee trekt gaat hij terug naar de 1e vernelling. Langzaam? Welnee, volgas is het nog steeds bijna 30km/u. Alleen wat veel lawaai.
Recht van de sterkste.
Het is goed als er niet zoveel verkeer is, want dan kun je gebruik maken van de hele wegbreedte en de berm natuurlijk. Soms gebruik je een pad naast de weg als de weg al te erg wordt. Een pad is veel vlakker dan een weg vol gaten. Meestal is de berm niet beschikbaar, omdat daar mensen lopen met vee of zonder vee. Of omdat daar een nog veel groter gat zit, of omdat er iemand, die op de weg fietste, na luid toeteren is uitgeweken. Wanneer er een groot gat in de weg zit, dan zal er geprobeerd worden om een tegen ligger zo te intimideren dat hij aan de kant gaat. Lukt die niet, dan uit alle macht remmen en er het beste van hopen. Het resultaat is meestal een enorme dreun door de hele bus, hopend dat alles meekomt en heel blijft. Uiteraard is het daarna weer planken, zo snel als het verkeer, de weg en het motorvermogen toelaat.
Soms zie je het resultaat van niet tijdig terug gaan naar de eigen weghelft, een paar busjes tegen elkaar geklapt. Met de grotere bussen heb ik het niet gezien. Natuurlijk komen die ook sterker over, waardoor men wel tijdig aan de kant gaat.
Richting aanwijzers.
Soms worden richting aanwijzers gebruikt om aan te geven dat je gaat afslaan. Meestal geven ze aan of je wel of niet kunt inhalen. Even ter informatie, In Kenia wordt links gereden. Richtingaanwijzer naar rechts uit betekend: Niet inhalen, want er komt een tegenligger aan, er is een obstakel, er komt een heel slecht stuk, dus ik ga zelf naar rechts.
Richtingaanwijzer naar links betekend: Ga maar inhalen als je wilt, volgen mij kan het wel. (denk nog wel even om alle fietsers en voetgangers op de weg, maar als je toetert springen die wel aan de kant.)
Wegreparatie
Wanneer de weg gerepareerd wordt, dan staat er gewoon een vrachtauto met grond en stenen stil op de weg en wat mensen er achter, waarvan er meestal één aan het werk is. Gaat het om weg vernieuwing, dan wordt er ergens een strook bush wat vlakgeschoven, wat verhard met steenslag en dat is de noodweg. Deze kan wel over 10km naast de weg liggen. Als het wat al te droog wordt, dan sproeit men de weg wel eens nat. Een sproeiauto rijd veel te langzaam voor de bus, dus inhalen maar. Maar zonder sproeien krijg je een stofwolk waarin je zo’n 15 meter zicht hebt. Ook dit geeft geen verhindering om toch zo snel mogelijk te rijden. Soms wordt een oude band gebruikt om een gat weg te werken. Gewoon ingraven en je bent meteen de band kwijt.
Reparatie
Gaat je truck of bus of auto stuk, dan sta je langs de kant. Het eerste wat je doet is 100 meter terug lopen en takken van bomen rukken en die op de weg leggen, dan weet het overige verkeer; er is daar een obstakel. Gebeurt het dat je midden op de weg staat en de as ligt er onderuit, dan moet het verkeer er maar omheen totdat er weer een as onder zit. Wiellagers eruit gelopen? Wachten op nieuwe onderdelen en ondertussen alle adviezen en gepraat van de mensen om je heen aanhoren en meebeleven. Je vooral niet druk maken om toeterende weggebruikers of wat dan ook maar.
Chauffeur
De chauffeur is een onverstoorbare man, die in staat is 8 uur lang zijn aandacht goed bij de weg te houden. Met een enorme gedrevenheid loodst hij de bus langs alle afgronden, obstakels, wegomleidingen en wat er nog maar meer aan de hand kan zijn. Petje af voor die man.
Gevaarlijk zo’n rit? Nee, gewoon een belevenis van 8uur lang voor een bedrag van €8,00.