7 quick takes


Onze passievruchtboom geeft dit jaar voor het eerst een oogst, en wat voor een! elke dag verse passievruchten.

  1. Goeiemorgen! Ik heb vandaag, naast dat ik onze gasten naar het vliegveld moet brengen niets op het programma staan en dat komt me eigenlijk wel goed uit. We hebben gisteren besloten welke koffers en tassen er mee gaan naar Malawi dus die heb ik nu allemaal klaar staan om vol te maken. Vol maken zal geen probleem zijn, ik hoop alleen dat ze nog dicht kunnen en door ons te dragen zijn. De reis naar ons nieuwe huis zal 6 dagen duren en in die tijd gebruiken we verschillende taxi's, bussen en boten. Het is dus wel handig als we niet te zware tassen hebben maar tegelijkertijd moeten we ook heel wat meenemen omdat we daar vrijwel niets kunnen kopen.
  2. De dozen die niet naar Malawi gaan naar Namibia om daar opgeslagen te worden. Ze moeten heel precies ingepakt worden met een hele paklijst. Het gaat straks namelijk de grens over. Als het goed is hoeven we geen importbelasting te betalen omdat Hartmut uit Namibie komt maar als het wel zo is is het fijn om een goede lijst te hebben waar alles (en de waarde van alles) op staat. Dat is nog wel lastig om te bepalen. Want hoeveel is dat beduimelde Jip en Janneke boek of dat lieve baby jurkje dat ik "voor later" wil bewaren nu waard? Voor mij veel, maar voor de douane hopelijk niet want hoe minder waarde, hoe minder belasting. 
  3. Ik kan trouwens gaan zitten en niets doen want ik zit op mijn dagelijkse quota van 1 doos of vuilniszak die dagelijks ons huis moet verlaten. Dus is het even tijd voor een blog. Ik denk dat ik straks nog even verder ga hoor, hoe meer er klaar is hoe beter. Het heeft de afgelopen weken goed gewerkt om elke dag een tas of een doos in te pakken om weg te geven, te verkopen of weg te gooien maar nu is het tijd om de snelheid wat op te krikken. Nog 3 weken in ons huis!
  4. Afgelopen week hebben de meiden en ik onze vaccinaties voor Malawi gehaald. Zuid Afrika heeft gelukkig een heel uitgebreid vaccinatieschema dus dus meiden hoefden allebei alleen maar een tyfus injectie. Doris gaf geen kik en Sophie zei alleen maar heel hard 'au!' maar er waren geen tranen. Ik moest naast de tyfus injectie ook een voor tetanus waar ik een erg stijve arm van gehad heb maar dat is nu voorbij. Liever dat dat tetanus of tyfus. Nu moeten we alleen nog een beslissing maken over de malaria preventie. Lariam tabletten die ik had willen nemen zijn volgens verhalen uit de productie genomen en voor kinderen zijn er weinig andere (betaalbare) opties.
  5. Zaterdag heb ik weer gemerkt met wat voor handige man ik getrouwd ben. We hebben een regenton van 5000liter gekocht (lees: Enorm geval) om water op de kunnen vangen en dat moet natuurlijk ergens in de tuin staan. De afgelopen dagen had hartmut in de hoek waar hij komt alle planten al weggehaald en Zaterdag heeft hij het hoekje heel mooi bestraat zodat hij straks een mooi plekje heeft. Nu nog iets verzinnen om de tank wat mooier te maken want 5000 liter water op kunnen vangen is natuurlijk een mooi idee, zo'n groen rond gevaarte is niet erg mooi!
  6. Even een vraagje. Ik ben aan het overwegen om straks, als we in Malawi wonen in het Engels te gaan schrijven. Veel vrienden van hier willen heel graag ons verhaal volgen en zij kunnen natuurlijk geen Nederlands. Om twee blogs bij te houden is, vooral omdat we daar maar heel beperkt stroom en electriciteit zullen hebben, ook niet te doen. Dus... zou je me alsjeblieft willen laten weten als je het heel erg zou vinden als ik in het Engels zou schrijven (en soms misschien in het Nederlands)? 
  7. Ik moet gaan. Er zit een klein meisje op de wc heel hard te schreeuwen dat ik haar bibs moet afvegen. Fijne week!
Mijn kunstenaars aan het werk.

We zullen deze studio gaan missen straks.
Wij houden van het watermeloenenseizoen!



In het park waar we de hond vaak uitlaten hangt een hele mooie schommel aan een boom. Zo leuk!

Een van de vriendinnetjes van de meiden was jarig en ze wilde graag een selfie met mij... We gaan haar missen maar gelukkig maken haar ouders (die goede vrienden van ons zijn)  al plannen om bij ons op vakantie te komen.

Van mijn schoonzusje heb ik voor kerst het nieuwste kookboek van Smitten Kitchen gekregen. Ik heb er al heel wat uit gekookt en deze spinazie-feta-prei rolletjes met filodeeg ga ik zeker vaker maken!


Tot een paar dagen geleden was die hele grijze muur bedekt met planten, nu is er een klein terrasje. Helaas is dat maar voor korte duur want er komt, als het goed is, deze week een enorme watertanl te staan.