7 quick takes





  1. Het is weer maandag, en dus tijd voor een blog. Hoewel we vroeg uit bed waren (dankzij ons kleine wekkertje), de was al weer aan staat en er een lange lijst is van dingen die we moeten doen is het geen gewone maandag. Hartmut is namelijk ook gezellig thuis omdat het vandaag een van de vele nationale feestdagen is in Zuid Afrika. Niet dat er veel gevierd wordt, maar we zijn allemaal vrij omdat het vrouwendag is. Eigenlijk was het gisteren de feestdag, maar als een vrijde dag op een Zondag valt is het land vrij op maandag. Stel je voor dat je een vrije dag mist...
  2. Ik ben blij voor Sophie dat Hartmut nog een dagje extra thuis is want sinds Robert en Hester gisteren weer richting Nederland gevlogen zijn vindt ze het duidelijk nogal stilletjes. Ze zal de extra aandacht en gezelligheid missen! 
  3. Ze zal het maar een tijdje  met alleen ons moeten doen, want over minder dan een maand vliegen we weer naar Nederland. Deze keer om een van mijn broers te zien trouwen. We kunnen niet wachten om er te zijn, maar als ik eerlijk ben zie ik wel op tegen de reis. Het is gelukkig een rechtstreekse vlucht, maar dan nog, 12 uur lang een stoeltje delen met een beweeglijke Sophie terwijl een 30-weken-zwanger-buik in de weg zal zitten klinkt me niet erg ontspannend in de oren. Maar we zullen zien, we verwachten gewoon het ergste, dan kan het alleen maar meevallen.
  4. Vrijdagavond zijn we met Hester en Robert naar de musical 'West Side Story' geweest. Het was een prachtige productie met geweldige acteurs en schitterende decors en we hebben erg genoten. Hoewel het een musical is is het verhaal ver van zoetsappig. Ik had de film al wel eens eerder gezien maar het verhaal van gangs en geweld kwam nu extra hard bij me binnen. Het speelt in New York in de jaren 50 maar het zou net zo goed in het Kaapstad van vandaag kunnen zijn. Voor veel mensen hier is de verdeeldheid en het geweld van straatbendes een dagelijkse realiteit en veel moeders zijn elke avond weer bang als hun zoons niet thuiskomen omdat een mensenleven in een gang vaak niets waard is. Verschrikkelijk.
  5. Woensdag ga ik naar het ziekenhuis om 'in te checken' voor het geval ik niet thuis kan bevallen. Met Sophie was het plan altijd thuis de weeën op te vangen om dan tegen de tijd dat ze bijna geboren zou worden naar het ziekenhuis te gaan om daar te bevallen. Dat is nooit gebeurd omdat het thuis zo ontspannen was (voor zover bevallen ontspannen is) dat we besloten thuis te blijven. Deze keer zal een thuisbevalling vanaf het begin het plan zijn, maar ik moet een back up hebben en om betere zorg te kunnen krijgen in het ziekenhuis is het handig om er al heen te gaan zodat ze een dossier van deze zwangerschap hebben. 
  6. Ondertussen zijn we ook eindelijk begonnen met het voorbereiden van de babyspullen (ik denk dat de kamer van Sophie al bijna klaar was toen ik 25 weken zwanger was). Hartmut zit nu namelijk achter de computer om een ledikantje te ontwerpen en straks gaan we hout kopen zodat Hartmut kan gaan bouwen en ook deze baby een fatsoenlijk plekje zal hebben om te slapen. Erg veel hoeven we verder niet te hebben omdat alles van Sophie best nog een ronde mee kan. 
  7. De foto boven deze blog heb ik ook op vrijdag gemaakt. Het was belachelijk mooi weer en we besloten om naar het strand te gaan. Deze winter hebben we het nog niet echt koud gehad en er is ook nog maar weinig regen gevallen. Wel lekker natuurlijk, maar je kan goed zien dat de natuur in beetje in de war is. Overal zijn al voorjaarsbloemen. Ik heb in mijn tuin tulpenbollen geplant. Die komen ook al op maar ik verwacht er niet zo veel van, ik denk niet dat het koud genoeg geweest is maar we zullen zien.