7 quick takes...


  1. Vandaag komen mijn ouders terug van hun roadtrip door Zuid Afrika (hoera!). Nu gaan we de komende dagen nog even heel erg van elkaar genieten want vrijdag brengt het vliegtuig ze weer naar Nederland. De 7 weken van mijn moeder en 4 weken van mijn vader zijn dan voorbij gevlogen, wat hebben we het samen goed en leuk gehad.
  2. De afgelopen (en komende) dagen was het heerlijk weer, echt zomerachtig met elke dag temperaturen boven de 20 graden. Het ideale moment om Sophie voor het eerst mee naar het strand te nemen. Ze leuk de golven ontzettend fascinerend te vinden. Nog een paar weken dan zal de maandenlange Zuid Afrikaanse zomer weer beginnen en zullen we heel wat meer strandtripjes maken. Ik kan niet wachten om samen met Sophie in het zand te spelen. 
  3. Vorige week had ik een 'blind date'. Een vriendin van mij heeft een vriendin die een zoontje gekregen had in dezelfde week als dat Sophie geboren is en ze dacht dat we het, ook buiten het feit om dat we allebei een baby hebben, goed met elkaar zouden kunnen vinden. We besloten dus om samen wat te gaan drinken en het bleek inderdaad dat we meer gemeen hebben dan het feit dat we allebei een jonge moeder zijn. Het was zo leuk dat we vanochtend weer afgesproken hadden. Deze keer om te gaan wandelen, iets wat we ook allebei erg leuk bleken te vinden. Leuk om zo nieuwe mensen te leren kennen!
  4. Fotografie is een grote hobby van mij. Tot een aantal weken geleden vond ik het vooral heel erg leuk om foto's te maken van mooi opgemaakt eten. Nu Sophie in mijn leven gekomen is schiet mijn camera voornamelijk plaatjes van haar. Maar er is een groot verschil tussen baby's en eten. Baby's zitten niet stil, en baby's zijn het mooi kijken na een tijdje helemaal beu en willen al helemaal niet versleept worden naar een plek waar de lichtinval beter is. Dus ik moet mijn perfectionisme een beetje overboord gooien omdat ik anders alle foto's die ik maak gelijk weer zou wissen.  Dus ook al zijn de ogen niet helemaal scherp, ook al zou het perspectief beter kunnen en ook al zou elke professionele fotograaf wel wat op de foto's aan te merken hebben, ik moet ze houden want over 20 jaar maakt dat allemaal helemaal niet uit en ben ik vooral blij dat ik Sophie's steeds veranderende uiterlijk vast heb kunnen leggen. 
  5. Vorige week ben ik met Sophie naar de kliniek geweest voor een heleboel spuitjes en druppels. Hier in Zuid Afrika zijn er nog heel wat meer besmettelijke ziekten die potentieel erg gevaarlijk kunnen zijn voor een baby dan in Europa dus het vaccinatieschema is ook nog veel belangrijker om je eigen kind en daarmee ook andere kinderen te kunnen beschermen tegen gevaarlijke epidemieën. Ik maak dan ook dankbaar gebruik van alles wat de overheid aanbied. De zorg is gratis en voor iedereen toegankelijk en ik was benieuwd hoe het zou zijn. Ik werd niet teleurgesteld. We werden goed geholpen, kregen duidelijke informatie en ik was erg onder de indruk van de kwaliteit van zorg die ik kreeg in deze overheidskliniek. Dat is natuurlijk fijn voor Sophie en mij, maar vooral voor alle moeders die minder toegang tot kennis en betrouwbare zorg hebben. Op deze manier krijgen ze toch goede informatie die hun zal helpen om hun kind het beste te geven.
  6. Ik dacht dat we uit-verbouwd waren maar Hartmut heeft weer een project gevonden. De elektriciteit in ons huis stamt ongeveer uit de tijd dat ons huis gebouwd is (meer dan 100 jaar geleden) en dat kan Hartmut natuurlijk niet aanzien. Dus zo kwam het dat ons huis afgelopen zaterdag weer vol met stof lag, de buren waarschijnlijk gek werden van het lawaai en we 's avonds fijn konden poetsen. Hhartmut was namelijk met een slijptol in de weer om sleuven in de muur te maken waar de nieuwe kabels moeten komen en waar de nieuwe meterkast zal komen te hangen. Het zal denk ik niet zo veel veranderen aan hoe mooi ons huis is (behalve dat de nieuwe meterkast een heel stuk kleiner is), maar het zal vooral een heel stuk veiliger zijn in ons huis en dat is ook  heel wat waard.
  7. Als laatste een link naar een filmpje wat ik gewoon heel erg mooi vind. Het gaat over cacao-boeren die voor het eerst in hun leven chocolade proeven... (deze iets anders gekleurde tekst hiervoor is de link, en je kan er op klikken)