woensdag 23 oktober 2013

Omdat er nog niet genoeg over de Zwarte Pieten kwestie geschreven is....

Ik weet het, als niet in Nederland wonende Nederlander waardeer en koester ik de Nederlandse tradities waarschijnlijk nog  meer dan de gemiddelde Nederlander. Men zou me dan ook kunnen beschuldigen van het te hardnekkig willen vasthouden aan de tradities uit de tijd dat ik opgroeide, zonder eigenlijk te weten wat er in Nederland anno 2013 speelt. Ik heb dan ook lang getwijfeld of ik iets zou moeten willen schrijven, maar uiteindelijk ben ik gezwicht.

Wie het nieuws de afgelopen weken gevolgd heeft is vele verschillende varianten van het verhaal van Sinterklaas, en vooral over de afkomst van zijn gekleurde helper tegen gekomen. Het lijkt erop alsof mensen een verhaal kunnen kiezen, afhankelijk van wat hun standpunt in de Zwarte Pieten kwestie is.

Wie hij ook is en waar hij ook vandaan komt, in mijn mening slaat de VN de plank volledig mis als ze Nederland gaan dwingen om Zwarte Piet af te schaffen (ik hoop maar dat mevrouw Shepherd dat bedoelde, en dat het verhaal over dat ze zei dat het hele feest maar afgeschaft moest worden gewoon een vertaalfout was).  Het einde van Zwarte Piet zal integratie tussen verschillende bevolkingsgroepen in Nederland niet ten goede komen. Integendeel, ik geloof dat afschaffing juist tot meer racistische uitspraken en gevoelens zal leiden dan Zwarte Piet ooit gedaan heeft en ik verwacht een polarisatie in de samenleving die uiteindelijk over heel wat meer zal gaan dan alleen de het sinterklaasfeest.

Ik had het over deze kwestie met een Afrikaanse vriendin die dezelfde kleur heeft als Zwarte Piet en ze moest er een beetje om lachen. Tot ze zei:’ Bij ons in Zambia hebben we traditionele dansen en ceremonies waar mensen hun gezicht wit verven en in het rond gaan dansen. Ze lijken angstaanjagend en de meeste kinderen zijn bang voor ze. Stel je voor dat de blanken in Zambia daar tegen zouden gaan protesteren omdat ze niet neergezet willen worden als angstaanjagende figuren. Dat zou belachelijk zijn, het is deel van onze traditie en het heeft niets met hen persoonlijk te maken. Als ze de VN erbij zouden halen zouden de Zambianen die blanken heel snel het land uit zetten.’

Het is niet zo dat ik mijn ogen wil sluiten voor de pijn en het verdriet dat mensen hebben door de geschiedenis van slavernij en discriminatie. Daarvoor is de realiteit die ik elke dag om me heen zie hier in Zuid Afrika te rauw. Maar ik denk dat bemoeienis van de VN bij deze kwestie behoorlijk ongepast is. Zwarte Piet is, onder invloed van de culturele context en de discussie die al jaren gevoerd wordt, een evoluerend personage dat zich zal aanpassen om tegemoet te komen aan wat er leeft in de samenleving. Dat heeft hij de afgelopen tientallen jaren namelijk al gedaan. Een traditie kan niet plotsklaps veranderen, de overtuiging moet van binnenuit komen en niet worden opgelegd door mensen van buitenaf.


PS: mevrouw Verene Shepherd van de VN, u mag best bij me langskomen voor een kopje thee zodat ik het verschil tussen Sinterklaas en de Kerstman uit kan leggen. Ik zal daarbij dan pepernoten en chocoladeletters serveren, fairtrade, zodat we zeker weten dat daar in ieder geval geen slavernij aan te pas is gekomen.

1 opmerking:

  1. Ik vind het gewoon belachelijk dat er überhaupt een VN-werkgroep ís die onderzoek naar Zwarte Piet. De hele discussie vind ik idioot. Ach ja, als ze Zwarte Piet willen afschaffen, dat ze maar doen, maar als ze het nog één keer wagen om Sinterklaas te vergelijken met de kerstman dan stel ik voor dat ze de VN afschaffen. Als ze iets willen afschaffen omdat het aanstootgevend is, dat ze dan de kerstman in de vuilnisbak kieperen!

    BeantwoordenVerwijderen